Berlijn is dé filmstad bij uitstek. Als thuishaven voor films als ‘The Hunger Games’ en ‘The Bourne Supremacy’, maakte het meer dan eens zijn favorietenrol waar. Ook in de populaire Duitse serie, ‘Babylon Berlin’, figureert de stad in een glansrol. De serie tovert het moderne Berlijn terug om tot de stad uit de jaren ‘20. ‘De locaties die de regisseur kiest zijn niet willekeurig, alle plaatsen hebben iets origineels en ademen de tijdgeest uit waarin de serie zich afspeelt’, zegt Alexander Vogel (38), Berlijner en filmexpert. Hij neemt je mee naar de drie meest herkenbare plaatsen in het hedendaagse Berlijn en vergelijkt ze met de serie.

1. Alexanderplatz

Babylon Berlin draait om de politiecommissaris Gereon Rath en zijn typiste Charlotte Ritter. Ze werken samen op het hoofdbureau met als locatie de bekende Alexanderplatz. Het plein is dan ook een belangrijke locatie voor de serie en komt meerdere keren in beeld.

Alexanderplatz ligt in Oost-Berlijn, in het stadsdeel Mitte en is een van de meest drukbezochte plaatsen in de stad . ‘Alexanderplatz is in de serie duidelijk aangepast, maar je ziet nog veel van de originele gebouwen’, aldus Vogel. Het plein en de omliggende gebouwen zijn dan ook makkelijk te herkennen in de serie. ‘Alexanderplatz is niet alleen belangrijk voor de serie, maar ook voor Berlijn zelf. Daarom is het leuk dat het zo herkenbaar is in Babylon Berlin.’


‘Alexanderplatz
is in de serie duidelijk aangepast, maar ze hebben ook veel van de originele gebouwen laten staan’

 

De geschiedenis van het plein gaat ver terug. Alexanderplatz was het nieuwe centrum van Oost-Berlijn ten tijde van de Muur. Rondom het plein lagen de meest belangrijke overheidsgebouwen en prestigeprojecten van de DDR.

Vandaag de dag is het plein vooral een verkeersknooppunt. Volgens de Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) stappen er dagelijks zo’n 120.000 mensen over op de Alexanderplatz. Dit maakt het plein een van de meest drukke stations van Berlijn. De populaire trekpleister de Weltzeituhr, een kunstwerk verdeeld in de 24 tijdzones, werd in 1969 gebouwd. Hierdoor past de klok niet in het Berlijn van de jaren ’20.

 

2. Hermannplatz metrostation

‘De Hermannplatz metrostation is een gebouw uit de jaren ’20’, vertelt Vogel, ‘daarom is er weinig verschil tussen het station in de serie en de realiteit’. Het metrostation, gelegen onder het gelijknamige plein, opende in 1926. 

‘Voor de serie veranderde er dus amper iets aan het metrostation. Ze namen alleen de moderne elementen weg om een realistischer beeld te creëren’

Het metrostation veranderde amper over de jaren, op enkele moderniseringen na, dit komt omdat het tijdens de Tweede Wereldoorlog nauwelijks schade leed. Na de oorlog werden de lijnen rond de Hermannplatz dan ook als eerste van het metronet weer gebruikt. Ondertussen rijden de metro’s hier op lijnen U7 en U8.

‘Voor de serie veranderde er dus bijna niets aan het metrostation. Ze namen alleen de moderne elementen weg om een realistischer beeld te creëren’, gaat Vogel verder. Op de foto’s van de serie zie je  hoe ze een kiosk uit de jaren ‘20 hebben namaakte. Ook de glazen tunnel, links in beeld, verwijderde ze uit het decor. ‘Regisseurs kiezen een plaats omwille van de architectuur en ruimte. Daarna bewerken ze allerlei elementen  zodat de scène er uitziet zoals zij het willen.’

3. Hermannplatz Karstadt

Heel indrukwekkend om in de realiteit te vergelijken met de serie, is volgens Vogel het warenhuis Karstadt, gelegen op de Hermannplatz. ‘De Berlijners bouwden Karstadt rond 1920 als deel van het verstedelijkingsproces rond het gelijknamig metrostation.’

In de serie gebruiken ze dit gegeven schitterend. Een scène speelt zich af nog voor de opening van het warenhuis, op het moment dat Karstadt nog onder constructie is. In de achtergrond van de scène is dit duidelijk zichtbaar door de stellingen aan het gebouw. De Hermannplatz is ook bekend door de Battle for Berlin. In 1945 bestormde het rode leger dit plein en won het met glans van het Nazi-leger.


Berlijn is altijd al een populaire filmstad geweest. Volgens Vogel komt dit grotendeels door de bekende Duitse filmstudio,
Babelsberg, die naast de stad ligt. Regisseurs kozen Berlijn vroeger vooral als decor voor films, maar Vogel ziet een verschuiving naar series. ‘In de laatste jaren werden er een heleboel Netflix-series opgenomen in Berlijn, zoals Homeland en Sense 8.’ Vogel vindt dat Babylon Berlin optimaal gebruik maakt van de stad en zijn geschiedenis. ‘Berlijn is een boeiende stad, niet alleen door zijn verleden, maar ook door de architectuur en multiculturaliteit. Hierdoor blijft de stad interessant voor de filmindustrie.’

Tekst: Gitte Scheers & Dorien Ceulemans
Foto’s: © Dorien Ceulemans