LongformStories

Boodschap van Algemeen Nut

Hoe de consument wel heel hard wordt aangezet om een glaasje melk te drinken

20.30u, een rustige televisieavond. Vlak voor het tweede deel van Thuis begint floept uw televisietoestel op een blauw scherm en verschijnt de tekst ‘boodschap van algemeen nut’. De kijker wordt vriendelijk verzocht melk te consumeren: dat zit immers vol essentiële voedingsstoffen. Maar dat wisten we 50 jaar geleden ook al, of niet? 

Toch brokkelt deze heuse ‘melkreligie’ stilaan af. De boodschap lijkt minder en minder thuis te horen onder de zogenaamde nuttige boodschappen, en meer onder ‘gewone’ reclamespots die af en toe wat met de waarheid durven spelen.

Zo wordt er al eens meer getwijfeld aan de echte essentie van melk, tot zelfs de schadelijkheid van deze dierlijke vetten. Wetenschap botst al eens wat vaker met religies. En dus: hoort uw ‘melk, en je kan tegen een stootje‘ nog thuis tussen uw Boodschap van Algemeen Nut?

Longform: Tim Buhck