InterviewStoriesTekst

Céline maakt haar eigen meubels en decoraties: ‘Als ik iets wil kopen en het is te duur, maak ik het gewoon zelf’  

Céline idoitmyself'Ik ben opgegroeid binnen de wereld van interieurdecoratie', zegt Céline. © Céline

Waalse blogster Céline (31) is gepassioneerd door interieur en DIY (Do It Yourself). Ze maakt haar eigen producten met hergebruikt materiaal dat ze uit haar omgeving haalt. Op haar website ‘I do it myself’ post ze tutorials zodat haar lezers zelf aan de slag kunnen gaan. Eén van haar favoriete DIY-producten is een zelfgemaakte lamp. ‘Ik gebruikte het oude karkas van een lampenkap en plakte daar brochettestokjes aan. Dat geeft een heel mooie sfeer. Allemaal streepjes licht.’

Zo’n vijf jaar geleden begon Céline met haar eigen blog om haar DIY-producten en interieurideeën te delen met iedereen die er interesse voor had. ‘In het begin was het eerder een hobby voor mij. Bloggen was als een passie voor mij en niet als een job. Ik heb Grafische Vormgeving gestudeerd en hoopte altijd iets te mogen doen met interieur of decoratie. Maar als snel werd ik fulltime blogster.’ De reden dat Céline haar eigen spullen begon te maken was omdat ze net in haar eigen huis ging wonen en met een klein budget moest rondkomen. ‘Ik heb mijn huis ingericht met tweedehands meubels en ze daarna opgefrist naar mijn eigen smaak. Dan begon ik een website waar ik kleine tutorials op postte over hoe je je eigen spullen kunt verfrissen of helemaal zelf kunt maken. Ik werd dan opgepikt door mijn vorige werkgever en zo is het allemaal begonnen voor mij.’

https://www.instagram.com/p/BcLEIFEgy1t/

Geld verdienen
Céline verdient geld met haar blog wanneer bedrijven haar voorstellen om een DIY-tutorial te maken met producten van dat merk, en bereid zijn daarvoor te betalen. ‘Ze sturen mij dan een product op, viltstiften bijvoorbeeld, en vragen mij om daarmee een tutorial te maken. Als ik dat gedaan heb beslissen we of het gepubliceerd wordt op hun site of de mijne.’ Toch is geld verdienen als blogster niet altijd even gemakkelijk voor Céline. ‘Niet veel merken houden er rekening mee dat het enorm veel tijd kost om een idee te hebben, het idee uit te werken, foto’s te nemen, die foto’s te bewerken en achteraf nog een artikel te schrijven over het DIY-product. Ik moet mijn teksten daarna ook nog heel goed nalezen omdat ik verschrikkelijk slecht ben in spelling.’ Gewoonlijk duurt het één of twee dagen voordat het product en het bijhorende artikel klaar zijn.

Maar tijd is niet het enige obstakel. ‘Alles zelf maken kost ook geld. Ik moet al mijn materiaal zelf kopen of zoeken. Soms krijg ik wel producten toegestuurd en daar bedank ik de mensen ook voor, maar producten zijn geen geld en ik kan er niet van eten. Op het einde van de maand moet ik ook mijn rekeningen betalen.’ Céline vergelijkt haar werk daarom ook met het werk van journalisten. ‘Journalisten worden ook betaald voor hun artikels. Bedrijven vinden het moeilijk bloggers te betalen. Maar gelukkig zijn er veel PR-agentschappen die wel begripvol willen samenwerken met ons.’

Pinterest
Dagelijks komen er tussen de 200 en 300 lezers Céline’s blog bezoeken. En wanneer ze een nieuw artikel post kan dat oplopen tot 500 à 600 lezers. Céline onderneemt dan ook verschillende zaken om meer lezers naar haar blog toe te trekken. ‘Ik heb een klein pop-up venstertje dat tevoorschijn komt op mijn site, waar lezers zich kunnen inschrijven voor mijn nieuwsbrief. Als ik dan een artikel post, krijgen zij een kort mailtje waarin staat dat er een nieuw artikel gepubliceerd is.’

Naast haar blog houdt Céline zich ook bezig met haar verschillende sociale mediakanalen waar ze ook foto’s en video’s post. ‘Op Pinterest post ik ook veel. Zo’n 80 procent van mijn publiek komt terecht op mijn blog door mijn Pinterestpagina. Ook heb ik een Facebook– en Instagramaccount waar ik veel op post en deel.’

https://www.instagram.com/p/Bo0v87jl40D/?utm_source=ig_web_button_share_sheet


19.000 Instagramvolgers
Dat Céline veel post op sociale media leidt ertoe dat haar Instagrampagina enorm populair is. In vijf jaar heeft ze zo’n 19.000 volgers bijeen weten te sprokkelen. ‘In het begin was ik niet zo actief. Pas vanaf dit jaar zijn er heel veel mensen mij beginnen volgen. Ik post nu bijna elke dag een foto en maak sowieso dagelijks Instagram Stories.’ Maar wat volgens Céline vooral het verschil maakt is dat ze heel veel communiceert met haar volgers. ‘Dat is heel belangrijk op Instagram denk ik. Als zij de tijd hebben genomen om mij een bericht te sturen, dan vind ik het normaal dat ik de tijd neem om daarop te antwoorden.’ Daarnaast probeert Céline altijd kwaliteitsvolle foto’s op haar Instagram te posten die ook allemaal bij elkaar passen. ‘In mijn foto’s komt altijd veel wit, kleine plantjes en groene accenten. Ik wil dat mijn profiel mooi is om naar te kijken.’

Sommige bedrijven vragen ook aan Céline of ze reclame wil maken voor hun producten. Zo zijn er decoratiemerken die haar producten opsturen. Ze vragen dan of ze tegen vergoeding één of twee artikels wilt schrijven of Instagram Stories wilt maken met ze. ‘Maar dat accepteer ik niet altijd. Ik accepteer het enkel als het een product is dat past bij mijn blog en mijn Instagram. Zo heb ik al eens voorstellen gekregen om reclame te maken voor bruidsjurken, wat helemaal niets te maken heeft met wat ik doe. Dat aanbod heb ik dan ook niet geaccepteerd. Het moet allemaal in de lijn blijven van wat ik doe op mijn blog.’

https://www.instagram.com/p/BppkcenlX9-/

Inspiratie
‘Mijn inspiratie voor mijn DIY-producten haal ik voornamelijk van Pinterest. Maar ik vind het ook zeker in andere winkels. Zo zag ik eens een laddertje in Maison du Monde dat 70 euro kostte. Ik wilde dat graag kopen maar toen besefte ik dat ik dat zelf kon maken, en dat ik het dan waarschijnlijk nog mooier zou vinden.’ Dat gaat er telkens in Céline haar hoofd om wanneer ze iets ziet dat ze graag wil. ‘Als ik een product zie dat ik heel graag wil hebben maar het is te duur, dan probeer ik het gewoon zelf te maken. Dat geeft nog meer voldoening omdat ik het zelf heb gemaakt én het daarboven op nog eens minder kost.

Haar passie voor interieur heeft Céline van haar moeder. ‘Ik ben opgegroeid binnen de wereld van interieurdecoratie. Mijn mama is altijd al fan geweest van decoreren. Ons huis was altijd heel mooi ingericht, en in mijn eigen kamer verplaatste ik bijna elke maand mijn meubels. Toen ik dan eindelijk mijn eigen huis had, was ik zo blij dat ik het helemaal zelf kon inrichten naar mijn smaak.’ Zo heeft Céline in haar huis ook tal van meubelstukken en decoraties die van hergebruikt materiaal gemaakt zijn. ‘Mijn lievelingsstuk is een lampenkap met brochettestokjes. Ik gebruikte het oude karkas van een lampenkap en plakte daar brochettestokjes aan. Dat geeft een heel mooie sfeer. Allemaal streepjes licht.’ Céline verkoopt haar DIY-producten niet, omdat ze andere mensen net wil aanzetten om hun eigen dingen te hergebruiken. ‘Zo geef je je spullen een tweede leven.’

 

Tekst: Bé De Koninck en Romy Geerts, foto: © Céline