LokaalTekst

Charlie-redacteur Dalilla Hermans: ‘Leraarslokalen zijn te wit’

Voor Dalilla Hermans, journaliste bij Charlie Magazine, is er te weinig diversiteit aanwezig onder leerkrachten. Dat zei ze in een panelgesprek dat danser en choreograaf Ish afgelopen zaterdag organiseerde in Vilvoorde.

Volgens Hermans is discriminatie iets dat te veel aanwezig is op school. Dat maakte ze duidelijk aan de hand van een voorbeeld: ‘Wanneer Klaas uit de middenklasse met blond haar en blauwe ogen slechte punten heeft, vraagt de leerkracht of er iets mis is met de thuissituatie. Maar wanneer Mohammed slechte punten heeft, zeggen leerkrachten dat hij meer zijn best moet doen.’ Ze vindt dat leerkrachten studenten van vreemde afkomst te snel koppelen aan slecht gedrag en agressiviteit. De gevolgen zijn navenant.

Dialoog is volgens haar dan ook iets waar meer op ingespeeld moet worden. ‘Soms is het nodig om de kennis even links te laten liggen en in dialoog te gaan met elkaar. Op die manier leren student en leerkracht elkaar beter kennen en voelen ze zich beiden beter.’

Ramen en spiegels

Verder zegt Hermans dat ze heel veel leerkrachten kent die met passie en goesting in het onderwijs staan. Maar het lerarenkorps bestaat nog steeds uit een te groot percentage blanken. Zestig procent van de Antwerpse scholieren heeft andere roots, maar negentig procent van de leerkrachten is blank. ‘Absurd toch’, aldus Hermans. ‘Blanke studenten krijgen een spiegel voor hun neus. Ze hebben een leerkracht met dezelfde huidskleur en kunnen zich met hem identificeren. Andere allochtone studenten krijgen enkel een raam. De lerarenkamers zijn gewoon te wit. Dit is voor mij een probleem.’

Vlaams kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen staat haar daarin bij: ‘Diversiteit wordt inderdaad nog teveel weggeduwd. Denk maar aan het hoofddoekenverbod op school.’ Leerkrachten gaan al te krampachtig om met levensbeschouwelijke symbolen. Dat is problematisch en zou totaal geen issue meer mogen zijn.

Vorming boven leerstof

Ook Othman El Hammouchi, die vorig jaar deelnam aan de Internationale Filosofie Olympiade, treedt de visie van Hermans en Vanobbergen bij. Hij zou graag het onderwijs drastisch zien veranderen. ‘ Het onderwijs moet meer de focus leggen op het vormen van een individu en niet op het verwerken van leerstof.  Het viseren van levensbeschouwelijke symbolen mag eindelijk eens stoppen.’

Othman El Hammouchi, die net zelf van de schoolbanken komt.

El Hammouchi vergelijkt graag studenten met een vaas die je vult en met kneedbare klei. ‘Denk maar eens aan examens. De student faalt en krijgt dan te horen dat hij een jaar zijn tijd moet verspillen. In sommige culturen kan dat zorgen voor diepe teleurstelling en pushen ouders hun kind om goede cijfers te halen.’

De oplossing voor El Hammouchi is simpel. Zorg ervoor dat studenten de leerstof leuk vinden, dat ze een routine ontwikkelen en dat ze daarna zelf een keuze kunnen maken. ‘Dit onderwijssysteem moet veranderen, want ze is niet meer representatief voor onze huidige maatschappij.’

 

Tekst en foto’s: Verheulpen Shauny