Disclaimer

Wat
21bis is een crossmediaal platform met artikels, webradio en web-tv voor studenten. 21bis heeft het over alles wat hen kan boeien mét oog voor wat andere media over het hoofd zien.

Wie

De content van 21bis wordt geleverd door bachelorstudenten Journalistiek van de hogeschool Thomas More (Mechelen). Studenten uit de trajecten Print, Radio en Televisie vormen een crossmediale redactie en zijn samen verantwoordelijk voor de hele workflow, van research over productie tot publicatie. Ook studenten van Batac (bachelor na bachelor toegepaste audiovisuele communicatie) maken tv-programma’s en reportages voor 21bis. Deze teksten, beelden, audio- en audiovisuele producties vallen onder het auteursrecht en zijn eigendom van Thomas More in Mechelen.

Met wie

Sommige stukken op 21bis verschijnen ook op:

  • Het Nieuwsblad online
  • RifRaf
  • Stampmedia
  • Radio Randstad
  • Actua TV
  • RTV
  • Track25

De beslissing om stukken ook op andere platformen te laten verschijnen ligt bij 21bis (Thomas More – Mechelen).

21bis-tv is te bekijken via het Video On Demand-platform van Telenet.


Sinds wanneer

In 2001 werd het Hamjournaal opgericht. Het online magazine was de grote praktijkopdracht voor de studenten van het traject Journalistiek Online van de KHMechelen (sinds september 2010 Lessius Mechelen en nu Thomas More), ook wel bekend als “De Ham”. De campusgerichte website bracht nieuws op maat van de student en haalde soms meer dan 1000 bezoekers per dag. In 2007 veranderde de site van naam en aanpak: de studenten kozen voor “supo” als stevig jongerenmerk en verruimden hun berichtgeving van campus naar actualiteit, cultuur, lifestyle en entertainment. Een jaar later besliste de opleiding Journalistiek om alle trajecten, ook print, radio en tv, in supo te integreren en het accent van campus naar Mechelen te verleggen. Bovendien engageerden een aantal studenten van Communicatiemanagement zich om de crossmediale jongerensite annex community ook als merk in de markt te zetten. supo werkte de laatste jaren aan een nieuwe look & feel en een nieuwe naam: in oktober 2013 kreeg de website een nieuwe naam: 21bis, en bood het platform nieuws aan in zes rubrieken: samenleving, campus, cultuur, lifestyle, media en 21bis international. Vanaf september 2015 bestaat 21bis uitverschillende subsites, onder andere 21bis Stories, 21bis Agenda, 21bis Mechelen en 21bis International.