AgendaRecensie

Disney in een boosaardig jasje

© Caro Hellings

Aandacht, aandacht: de freakshow is geopend! ‘The World of Tim Burton’, excentriekeling ten top, staat in sierlijke letters op de gevel. Het is de toegangspoort naar de eigenzinnige wereld van de Amerikaanse tekenaar, filmregisseur en producent. De tentoonstelling strijkt sinds augustus neer in de C-mine in Genk. Doorheen de tweedelige expositie balanceer je op Burtons zelfgetekende lijn tussen horror en humor.

Het oeuvre van de extravagante regisseur is een ellenlange lijst met producties zoals Beetlejuice (1988), Edward Scissorhands (1990), The Nightmare Before Christmas (1993) en Charlie And The Chocolat Factory (2005). De stijl van Tim Burton is een mix van eigenaardige elementen: gothic-donker ontmoet cartoon-Disney met de nodige portie humor. Dat de tentoonstelling in het pittoreske Genk mag aanmeren, is op zich al een klein wonder te noemen na grootsteden zoals New York en Tokio onder leiding van curator Jenny He.

Ogen te kort
De tentoonstelling is een omvangrijke verzameling van maar liefst 400 stukken. Aanvankelijk loop je door kamers vol snelle schetsen op restaurantservetjes, meer afgewerkte tekeningen en geanimeerde stop-motion poppen van personages uit zijn films. Om elke hoek spelen films, videoclips en oud beeldmateriaal af. Oude beelden zijn in een digitaal jasje gestoken. Je ziet hoe Burton aan de slag ging met kleine ideeën die vervolgens uitmondden in wereldwijde producties. Aan het einde van de tentoonstelling is er een winkeltje waar je posters en postkaarten kan kopen met je favoriete personages op. Daarnaast heeft de C-mine een Experience Box geïnstalleerd waarin verschillende soorten wafels geserveerd worden die je ook kan krijgen in het Burton Café. Want eerlijk: van horror krijg je honger.

Uniekheid troef
De expositie geeft een blik achter de schermen en neemt je mee op de artistieke weg van het film maken. De stop-motion poppen en installaties zijn daarbij van een goed niveau. Er zijn zowel bekende als minder bekende werken van de regisseur. Zo is er een kamer met tekeningen en schilderijen die in de ideefase zijn blijven hangen. Het is voor echte fans, alsook bezoekers die minder feeling hebben met het werk van Burton, dan ook de moeite om stukken te zien die nooit eerder het daglicht zagen. Deze ideeën en werken kregen geen groen licht wegens niet goed genoeg volgens Disney, opdrachtgevers en Burton zelf. Daarbij is de chronologische opstelling van de expo een handig middel om de evolutie in de werken te zien. Waar Burton vroeger erg donker bleef, heeft hij in zijn recentste films meer kleur en cartoon toegevoegd. Een aantal van zijn eerste lugubere werken doen de wenkbrauwen stevig fronsen.

Ook de locatie van de tentoonstelling is een topper: de C-mine in Genk, een creatief nest vol sfeer, doet de collectie van Burton alle eer aan. Toegeven dat je als meer doorwinterde fan van het oeuvre van Tim Burton misschien meer aan je trekken komt, is de tentoonstelling wel de moeite waard voor iedereen. Er van uitgaand dat er geen ziel op aarde rondloopt die nog nooit van Frankenweenie of Edward Scissorhands heeft gehoord natuurlijk.

Iedereen die groot is geworden met de fantasierijke prenten van Burton kan op deze tentoonstelling zijn ding vinden. Het is een rijke collectie die het leven achter de werken bloot legt. Dompel jezelf onder in films die nostalgie en verwondering oproepen. Een echte aanrader op een druilerige zondagmiddag voor diegene die het excentrieke brein van Tim Burton willen betreden. Als je durft natuurlijk.

★★★★☆

Nog tot 28 november in de C-mine in Genk.

Tekst: Caro Hellings