InterviewTekstWereld

‘Eerst heb ik het rode vlees weggelaten en als laatste kip. De koekjes waren het moeilijkst’

©Cody Board

Op 16-jarige leeftijd besloot Eva (20) om vegetariër te worden. Dit was niet altijd even gemakkelijk. ‘Mijn mama zei vroeger altijd dat ik zelf zou moeten koken moest ik vegetarisch worden.’ Toch besloot Eva om nog een stapje verder te gaan en vegan te worden. Dat was pas een echte challenge, zeker tijdens haar vele reizen.

Earthlings (een documentaire over de afhankelijkheid van mensen op dieren, nvdr.) gaf Eva de eerste aanzet tot het vegetarisme. ‘Iemand op Instagram deelde de documentaire ‘Earthlings. Na het kijken hiervan besloot ik dat ik een vegetariër wou worden. De stap naar vegan was nog te groot. Na het kijken van nog meer documentaires en door erover te lezen heb ik ook alle andere dingen laten vallen zoals eieren, melk, boter, enzovoort.’

Reizen als veganist
Twee jaar geleden vertrok Eva naar Australië, hét walhalla voor veganisten. ‘Dit hangt er natuurlijk van af waar je juist bent. In sommige zones zijn ze nog heel fel met hun barbecue en hun vlees bezig. Er zijn wel veel gebieden waar het heel makkelijk is om veganistisch te zijn. Het eten is daar zeer lekker en alles ziet er ook zo mooi uit.’


Eva zit nooit stil. Datzelfde jaar reisde ze nog naar Thailand en ook vorig jaar trok Eva terug naar ‘Het land van de eeuwige glimlach’ (deze bijnaam dankt Thailand aan hun gastvrijheid, nvdr.). ‘Hier waren super veel veganistische restaurants. Toch verkies ik Australië. In Thailand eten ze vooral wok en dat ken ik natuurlijk al goed.’ Binnenkort vertrekt Eva naar Afrika. Ze is niet zeker hoe het daar gaat zijn voor haar als vegan. ‘Ze eten daar wel veel gerechten met bonen, rijst, enzovoort. Eender welke winkel ik ook binnenkom, ze gaan altijd aardappelen, rijst, groenten of fruit hebben. Zo vind ik altijd wel iets. Ik ben blij met heel gemakkelijk eten.’

Stap voor stap
Vegan worden doe je niet zomaar. Uitzoeken welke producten je wel mag eten en welke niet is een heel karwei. Zo moet je ook sommige lievelingsgerechten schrappen uit je dagelijkse menu. ‘Het is eigenlijk stap voor stap gegaan. Eerst heb ik al het rode vlees weggelaten, dan vis en dan als laatste kip. Voor mij was het moeilijkste de koekjes, hier zit altijd wel een beetje melk in. Nu is het gelukkig echt een gewoonte geworden. Hoe langer je veganist bent, hoe gemakkelijker het wordt!’

Vervangproducten
Je wilt de Vegan-tour opgaan, wat nu? Wat eet je als ontbijt? Eva vond dit vier jaar geleden allesbehalve makkelijk. Ze merkt wel dat het aanbod voor veganisten de laatste jaren sterk gegroeid is. ‘In het begin was het heel moeilijk om vegan-producten te vinden. De laatste jaren zijn er veel meer veganisten bijgekomen en hierdoor is het veel gemakkelijker geworden om dingen te vinden. Het is ook een beetje een fase aan het worden bij mensen. Het is bijna cool om vegan te zijn.’

Thuis
Toen Eva van vegetarisch naar veganistisch omschakelde moest ze compleet voor zichzelf beginnen koken. ‘Ik deed mijn eigen boodschappen en elke avond maakte ik iets apart voor mij alleen. Mijn ouders zijn er wel open voor en ik mag zeker doen wat ik wil, maar ze gaan bijvoorbeeld niet met Kerstmis speciaal voor mij een veganistisch gerecht maken.’

Lichamelijke impact
Je voedingspatroon veranderen heeft een grote invloed op je lichaam. Dit viel Eva hard op. ‘In het begin merkte ik dat ik soms tekorten had. Dit kwam doordat ik te weinig at en ook niet de juiste dingen combineerde. Het is echt belangrijk om te leren wat je nodig hebt en welke combinaties goed voor je zijn. Ijzer bijvoorbeeld wordt veel beter opgenomen in combinatie met vitamine C, maar veel mensen beseffen dit niet echt. In het begin ik dus ook niet.’

Ijzertekort
Voor Eva een veganist werd, had ze vaak een ijzertekort. Sinds haar veganistisch dieet is dit echter sterk verbeterd. ‘De laatste jaren is mijn ijzer altijd in orde geweest. Vooral heel veel groene groenten eten helpt. Ook door wat citroensap over je eten te doen krijg je al vitamine C binnen. Smoothies met spinazie en appelsien zijn ook zeer goed voor ijzer binnen te krijgen. Deze maak ik dan lekker met bananen erbij! Je moet dus de goede combinaties vinden. In gedroogd fruit, zaadjes, nootjes, enzovoort vind je ook vaak ijzer terug. Nu heb ik zeker wel een goede balans gevonden en eet ik de juiste dingen voor mijn lichaam.’

Hardcore
‘Vroeger was ik daar veel meer hardcore in dan nu. Ik kocht enkel en alleen maar vegan make-up. Nu gebruik ik geen make-up meer dus is dat weggevallen. Ik zorg er altijd voor dat mijn douchegel en shampoo absoluut geen dierlijke ingrediënten bevatten en deze vegan zijn. Maar als ik op hotel zit en geen shampoo bij heb, gebruik ik die van het hotel wel.’ Wanneer Eva gaat shoppen, kijkt ze altijd het label na. Ze wil absoluut geen wol of leer kopen. Voor schoenen vindt ze dit moeilijker. ‘In schoenen zit vaak nog altijd een klein beetje leer. Het is heel moeilijk om deftige schoenen te vinden zonder leer die niet meteen kapot gaan. Helemaal leren botten kopen doe ik nooit! Als er toch een klein beetje leer inzit, zie ik het door de vingers.’

Lievelingsgerecht?
‘Ik zou zeggen vegan burrito’s met hummus, rijst, guacamole en andere groentjes erbij, oftewel veganistische sushi zonder zalm en ook met allemaal groentjes erin!’

Dit bericht bekijken op Instagram

That day at Kangaroo Island when I woke up at 6am to make sushi, so that we could have it for lunch on our roadtrip 🙃

Een bericht gedeeld door Eva (@livingtheveganlife) op


Enkele tips
‘Het is heel belangrijk om niet direct het label van vegan op jezelf te willen plakken. Als je 1 keer echt eens zin hebt in melk of vlees, ga je je direct een mislukkeling voelen en het misschien opgeven. Het is beter om te zeggen dat je jouw best zal doen om veel minder vlees en dierlijke producten te eten. Zo wordt het na een tijdje een gewoonte.’ Aan veganisme begin je ook niet zomaar. Veel opzoeken is een must, volgens Eva. ‘De reden waarom je het doet is ook zeer belangrijk. Er zijn mensen die vegan worden voor het milieu, dieren of hun gezondheid. Iedereen heeft wel een andere reden en als je achter jouw reden staat gaat het echt veel makkelijker.’ Eva’s laatste tip: zoek gelijken op! Zij kunnen jou helpen wanneer je jezelf in vervelende situaties bevindt en niet goed weet wat te doen. ‘Als je bijvoorbeeld een familie-etentje hebt of met jouw vriend gaat eten op restaurant, dan komt iemand anders zijn/ haar ervaring heel goed van pas. Mij heeft dit heel hard geholpen.’

Tekst: Lena Beerens, foto ©Cody Board