In de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel kan je nog tot en met 21 juli 2019 genieten van een tentoonstelling van Wim Delvoye. De expo toont naast zijn vertrouwde werk – denk maar aan zijn wereldberoemde ‘Cloaca’ – ook nieuwe kunstwerken die nooit eerder vertoond werden. Het is al van 2010 geleden dat je een solotentoonstelling van Delvoye in België kan bezoeken.

De tentoonstelling is opgebouwd in drie verschillende luiken, die telkens een ander aspect tonen van het werk van de kunstenaar. Naast de belangrijkste werken van Delvoye uit de afgelopen twintig jaar, kan je ook gloednieuw werk van de kunstenaar ontdekken. Curator Pierre-Yves Desaive: ‘Het doel van deze tentoonstelling is om zowel een representatief panorama van de collectie van Delvoye te presenteren, als gloednieuwe werken te tonen. Met deze tentoonstelling willen we proberen om onze bezoekers de gedachten van de kunstenaar te laten begrijpen.’

EXPERIMENTEN EN HUMOR
De keuze voor Wim Delvoye was voor Desaive niet zo moeilijk. ‘Wim Delvoye is één van de bekendste Belgische kunstenaars op het internationale toneel. De laatste jaren had hij tentoonstellingen over de hele wereld, maar zijn laatste solotentoonstelling in België was al geleden van 2010.’ Wim Delvoye staat bekend om zijn humor die hij altijd in zijn kunst verwerkt, maar ook om zijn voorliefde voor wetenschap en nieuwe technieken. Ook belangrijk is het multidisciplinaire aspect van zijn kunst: hij probeert vaak allerlei technieken te combineren om zo een verrassend resultaat te bekomen. Delvoye houdt ervan om met zijn werk – op een humoristische manier – zijn kijk op de maatschappij weer te geven. Zijn boodschappen mogen dan niet meteen duidelijk zijn, maar als je de bedoeling van zijn werk ontdekt, lijk je ze eens zo goed te onthouden.

Maar is de keuze voor een hedendaagse kunstenaar als Wim Delvoye niet een vreemde beslissing voor een museum dat oudere meesters zoals Bruegel en Rubens eert? Desaive: ‘We hopen met Delvoye zijn werk een zeer divers publiek aan te trekken: liefhebbers van hedendaagse kunst, maar ook al diegenen die gedreven worden door nieuwsgierigheid. Met deze tentoonstelling willen we ook laten zien dat het mogelijk is om een dialoog tot stand te brengen tussen oude en hedendaagse kunst, zonder afbreuk te doen aan de eigenheid van de kunstwerken. En de reacties zijn zeer positief. We merken dat bezoekers nieuwsgierig, geamuseerd en geïntrigeerd zijn.’

ONTMOETING TUSSEN AMBACHT EN TECHNOLOGIE
Het eerste en tweede luik van de tentoonstelling lopen moeiteloos in elkaar over. Het eerste gedeelte van de tentoonstelling toont de meest recente werken van Delvoye. Deze marmer-reliëfs tonen fragmenten van online videogames zoals Fortnite en Counter-Strike. Delvoye wil met deze reliëfs het belang aantonen van videogames in onze huidige maatschappij. Hij lijkt ze wel te eren, door de spelletjes als een soort archeologische vondst weer te geven.

Het tweede luik van de tentoonstelling is een overzicht van de belangrijkste producties van Delvoye door de jaren heen. Het combineren van oosterse en westerse technieken – maar ook het combineren van ambacht met technologie en wetenschap – zijn een leidraad doorheen zijn werk. Delvoye experimenteert zowel met 3D-printers, medische apparatuur of tatoeage-apparaten, als met beeldhouwen of gaufreren (met behulp van een heet ijzer motieven persen in stof of metaal, nvdr.). Desaive: ‘Het gebruik van technieken zoals 3D-printing in de kunst zijn niet langer de toekomst, maar het heden. Het is juist het werk van Wim Delvoye dat ons toont hoe we de ambachten uit het verleden kunnen combineren met moderne technieken. Hij is een kunstenaar van het heden, geïnspireerd door het verleden, en met een kijk op de toekomst.’

F*CK CONTROVERSE
Delvoye ’s meest besproken werk is ongetwijfeld Art Farm China. Dit zijn de getatoeëerde varkens waar enorm veel controverse rond is ontstaan. Oorspronkelijk tatoeëerde Delvoye de huiden van geslachte varkens, maar later deed hij hetzelfde bij levende varkens. Zo wou hij een soort mobiele sculpturen creëren. De varkens werden telkens verdoofd door een dierenarts, maar er bleef protest. Hierdoor besloot Delvoye om het hele project naar China te verkassen. Tijdens de expo kan je een van de later opgezette varkens bezichtingen, alsook filmpjes van de varkensboerderij in China en het tatoeëren zelf.

Desaive: ‘Wij verwerpen het idee van censuur, maar zijn ons er wel van bewust dat dit project negatieve reacties kan oproepen. Hoewel dit project al enkele jaren is afgerond, blijft Wim Delvoye regelmatig kritiek krijgen op dit onderwerp. We proberen ook ‘didactisch’ te zijn: in de bezoekersgids benadruk ik dat deze varkens als koningen zijn behandeld.’ In deze bezoekersgids kan je lezen dat de dieren leefden op een grote boerderij, en er het statuut van ‘kunstwerk’ hadden. Hierdoor hadden ze een veel comfortabeler leven dan hun soortgenoten die in ons land bestemd zijn voor de voedingsindustrie. Maar of je er daardoor mee akkoord moet gaan? Dat is aan jezelf om te bepalen.

DIALOOG MET OUDE MEESTERS
Het derde en laatste luik van de tentoonstelling geeft de passie van Delvoye voor de oude meesters weer. Desaive: ‘Vanaf het begin hebben we samen besloten om een dialoog te creëren tussen de werken van Delvoye en de werken die in de oude kunstgalerijen van het Old Masters Museum worden gepresenteerd. Dat maakt van hem ook een interessante kunstenaar voor de KMSKB, omdat zijn kunst het mogelijk maakt om veel verbanden te leggen tussen de kunst van het verleden en de hedendaagse kunst.’ Delvoye werd immers geïnspireerd door zowel de locatie van de oude meesters in het museum, als hun meesterwerken zelf.

CLOACA
Ook het bekendste werk van Wim Delvoye heeft uiteraard een plaats gekregen in het museum. De Cloaca, New and Improved is een van de meest bijzondere kunstobjecten die volgens kenners ooit verschenen is. Het werk beeldt de menselijk spijsvertering op een levensechte manier uit. En jawel – op het einde worden er uitwerpselen geproduceerd, die zelfs te koop waren bij het verschijnen van het werk. Vandaag bestaan er tien exemplaren van, die over de hele wereld worden geëxposeerd. Wim Delvoye zei hier ooit zelf over: ‘Ik was op zoek naar een ingewikkeld ding, moeilijk te fabriceren, duur en dat tot niets leidt.’

Het is het beste voorbeeld van het combineren van kunst en technologie, waar Delvoye bekend om staat. Hij wou het werk zelfs officieel op de beurs laten noteren. De Cloaca is een ironische en humoristische benadering van de kapitalistische economie: iedereen wil het nieuwste hebbeding op de markt, om er daarna achter te komen dat wat je zo graag wou hebben vaak gewoon mooi verpakte sh*t is. Zoals eerder vermeld: humor met een boodschap dus.

De expo Wim Delvoye loopt nog t.e.m. 21 juli 2019 in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel. Tickets zijn online en aan de kassa te verkrijgen, en bieden eveneens toegang tot de hele collectie van het Old Masters Museum.

Tekst, foto’s ©: Julie Driessen / art courtesy by Wim Delvoye