InterviewStoriesTekst

François Dourlen is amateurfotograaf met 170.000 volgers op Instagram: ‘Dit is allemaal begonnen als grap’

François DourlenFotograaf François aan het werk tijdens het maken van een foto: 'Je moet heel de tijd een beetje nadenken, maar dat verscherpt de geest.' © François Dourlen

De kans bestaat dat je deze fotograaf al volgt op Instagram: François Dourlen. Een aantal jaar geleden kwam deze Fransman op het idee om foto’s te maken waarmee hij een voorwerp in beeld vervangt door iets op zijn smartphone. Vijf jaar later is dit grapje uitgegroeid tot 170.000 volgers op Instagram, bijna 75.000 volgers op Facebook en een hoop samenwerkingen met onder andere Netflix, Marvel en PlayStation. Maak kennis met de fotograaf achter smARTphone.

Hoe ben je op het idee gekomen om dit soort foto’s te maken?

‘Het idee is er gekomen tijdens een avondje bij vrienden. Ik amuseerde mij met de gezichten van mijn vrienden te veranderen door polaroids. Ik nam een foto van hun hoofden en veranderde de lichamen.

Niet veel later vroegen een paar vrienden om een originele foto te maken voor in de kamer van hun kersverse baby. In Cherbourg, mijn geboorteplaats, staat een standbeeld van Napoleon op zijn paard. Ik veranderde het paard door een roze pony op mijn iPhone. Het was bedoeld als woordgrapje omdat hun zoon Léon heet. Ik noemde de foto ‘Mon Petit Neypo Léon’.  Ze vonden het een toffe foto en deelden hem op het internet. Andere mensen op het internet vonden het ook leuk, en sindsdien nam ik de ene foto na de andere. Dat was in het jaar 2013. Het is dus allemaal begonnen als een soort grap, waarmee ik mij kon amuseren.’

Het standbeeld van Napoleon op zijn paard vervangen door een roze pony. © François Dourlen

Waar haal je jouw inspiratie vandaan?

‘Die vind ik uit het alledaagse leven. Ik heb een dochter van zeven jaar, waarmee ik regelmatig naar animatiefilmpjes kijk. Ook uit tekenfilms die ik vroeger heb gezien. De strip-, pop-, en Disneycultuur vormen ook een inspiratiebron voor mij. Eigenlijk vormt alles een inspiratiebron voor mij als je het zo bekijkt. Op bijna al mijn foto’s vind je iconische personages terug, die iedereen herkent.’

Zit er een boodschap achter jouw foto’s?

‘Ja. Je moet je altijd amuseren en met een kindse en onschuldige blik naar het leven kijken. Je moet proberen om te lachen met de realiteit die belachelijk te maken en ze te veranderen.’

Wat wil je bereiken met jouw foto’s?

‘Mij amuseren! Ik wil mij vooral amuseren en als ik met mijn foto’s andere mensen ook kan entertainen, dan is dat nog beter. (lacht) Het leukste aan wat ik doe, is het moment waarop ik een idee vind of een nieuw idee zoek voor een foto. Je moet heel de tijd een beetje nadenken, maar dat verscherpt de geest.’

‘Ik wil mij vooral amuseren en als ik met mijn foto’s andere mensen ook kan entertainen dan is dat nog beter!’

Je bent leerkracht geschiedenis en Frans, wat vinden jouw leerlingen hiervan?

‘Mijn leerlingen vinden dit geweldig. Ze volgen mij op Facebook en Instagram. Mijn foto’s zijn zeer verschillend, waardoor er voor iedereen wat wils is. Er zijn foto’s die een beetje nerdy zijn. Sommige foto’s zijn eerder gericht op meisjes, zoals foto’s met Disneyprinsessen. Ze vinden mijn werk tof omdat een gsm aan de basis ligt en deze generatie is bijna geboren tussen de gsm’s. Ik geloof dat ze heel fier zijn op mij omdat ik naast heel wat volgers, ook een geverifieerd profiel met een blauw vinkje heb.’

Zie je jezelf als een fotograaf?

‘Ja, maar het is eerder montage. Het zijn eerder woordspelingen die weergegeven worden als tekeningen. Wat ik doe is niet echt fotografie. Zelfs al is er een techniek die redelijk speciaal is. De foto moet gekadreerd zijn en de telefoon in de foto moet ook gekadreerd zijn. Er is dus een dubbele kadrage. Het is dus vrij ingewikkeld om de juiste perspectieven te vinden. Hierdoor leerde ik hoe ik een fototoestel goed moet gebruiken en hoe ik een goede kadrage moet vinden voor andere foto’s.’

Gebruik je soms photoshop? 

‘Ik gebruik het alleen als het echt niet anders kan. Soms zijn er reflecties door de zon die ik dan een beetje met photoshop bijwerk voor een betere belichting.’

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Comme des envies de photos chat 🙂 #cat #simba #lion #disney 😻😽

Een bericht gedeeld door Francois Dourlen (@francoisdourlen) op

Op jouw website kunnen we zien dat je hebt samengewerkt met Netflix, Disney, Marvel en nog vele andere bedrijven. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?

‘Heel simpel: via mail. De manier van werken is altijd hetzelfde. Ik neem een toffe foto en verspreid hem daarna via verschillende sociale mediakanalen zoals Facebook of Instagram. Een goede foto levert mij een goed artikel op. Heel wat mensen lezen dat artikel, waarna ik gecontacteerd word voor een samenwerking. Het is een beetje ‘de magie van het internet’.’

Dus Instagram speelt een belangrijke rol ?

‘Ja tuurlijk. Alles speelt zich af op Instagram. Het is belangrijk en het is grappig dat er een publiek voor is. Instagram is een soort van nieuwe vitrine.’

Wat is jouw favoriete foto?

‘Ik geef altijd hetzelfde antwoord op deze vraag en dat is dat ik niet echt een favoriete foto heb. Het moment dat ik verkies, is het moment wanneer ik een idee zoek of een idee vind. Mijn favoriete foto is altijd datgene wat me inspireert.’

Welke soort foto wil je nog maken in de toekomst?

‘Dat weet ik nog niet zo goed. Mijn droom is niet echt bepaald. De ideeën zijn voor mij belangrijker dan de foto’s zelf.’

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Il arrivent ! 🙂 #pont #normandie #weekend #whplayers #instagram #ufo #soucoupe #picoftheday have a Nice week-end end 😉

Een bericht gedeeld door Francois Dourlen (@francoisdourlen) op

Welke raad zou je beginnende kunstenaars geven?

‘De enige raad die ik aan beginnende kunstenaars kan geven, is om origineel te zijn. En anderen niet kopiëren. Je moet zelf op zoek gaan naar een nieuwe en originele invalshoeken, maar dat is vandaag moeilijk met het internet. Iedereen heeft al bijna alles gedaan en bijna alles is al ontdekt. Ik zeg ook altijd dat je het leven door de ogen van een kind moet zien, want in de meeste gevallen maakt de context het verschil.’

Is er een merk waarmee je nog heel graag mee wil samenwerken?

‘Goh, er is niet echt een merk. Ik denk dat ik het al niet slecht heb gedaan met Disney, Marvel, PlayStation, Netflix, Apple, … Toch krijg ik veel voorstellen en zeg ik veel ‘neen’ omdat ik er niet volledig achter sta en die ik dan moet afwijzen. Ik denk dat ik al veel heb gedaan wat ik van heb kunnen dromen. Nu zeg ik ja tegen de dingen waar ik mij goed bij voel. Ik heb bijvoorbeeld ja gezegd tegen Netflix omdat ik veel Netflix kijk. Hetzelfde met Playstation.’

Wat wil je in de toekomst nog bereiken?

‘Ik heb de afgelopen jaren al veel samengewerkt met grote bedrijven. Ik zou misschien graag wat meer video’s willen maken. Ik heb niet echt een doel want dit is mijn hobby. Mijn doel is het plezier behouden.’

 

Tekst: Julie Camberlin, foto: © François Dourlen