StoriesTekst

Hoe PewDiePie van zijn troon werd gestoten

© Paccozzo

PewDiePie A.K.A Felix Kjellberg lijkt zijn troon van meeste abonnees op YouTube definitief te moeten afstaan. De Zweedse YouTuber die zijn video’s in het Engels maakt, werd al enkele keren voorbijgestoken door het Indische T-Series. En daar lijkt PewDiePie niet meer van te herstellen.

PewDiePie breekt al jaren potten. Nadat hij in de zomer van 2013 het Amerikaans sketchkanaal Smosh voorbijstak in de subscriberstrijd, groeide hij exponentieel. Dat Smosh afgetroefd werd door PewDiePie, was een unicum want achter Smosh zat een groot bedrijf met gigantische sponsorcontracten en PewDiePie werkte zo goed als alleen. Dat gegeven maakte de goedlachse Zweed enkel populairder.

Smosh geeft de troon door aan PewDiePie

In de loop der jaren groeide zijn gevolg nog zo hard dat PewDiePie begin 2018 bijna dubbel zoveel abonnees (+- 60 miljoen) had als zijn eerste achtervolgers (JustinBieberVEVO en HolaSoyGerman) (+-30 miljoen). Maar in de volgende maanden maakte één kanaal een ongeziene groei mee en verkleinde zo de voorsprong van de Zweed. Dat kanaal heet T-Series.

Van illegaal kopiëren naar miljoenenbedrijf

T-Series is een Indisch platenlabel dat in 1983 werd opgericht door ene Gulshan Kumar. Aanvankelijk kopieerde het bedrijf enkel Bollywoodliedjes om ze door te verkopen op cassettes maar al snel componeerde en produceerde het een groot aandeel van de soundtracks bij Bollywoodfilms. Door haar gewoonte om het Westen te volgen, werd T-Series al snel de marktleider op vlak van muziek en media in India.

In 2010 begon T-Series ook videoclips op YouTube te zetten. De views (weergaven op YouTube) stroomden aanvankelijk niet zo snel binnen aangezien internet nog niet goed was uitgebouwd in India. Dat was jammer voor het bedrijf, omdat er rond de 1 miljard mensen snakten naar online en gratis Bollywoodmuziek. Naarmate meer Indiërs internet kregen, stegen de abonnees en kon het platenlabel haar succes online verderzetten.

De grootste boost komt pas rond het begin van 2017, wanneer telecomprovider JIO heel India gratis mobiele data aanbood om zo de smartphoneverkoop te doen stijgen en het gigantische land mee te krijgen met het Westen. De actie had succes en dat voelt T-Series ook in haar subscribersaantal. Een groot deel van de Indische bevolking kwam plots online en luisterde logischerwijs naar haar favoriete muziek die geproduceerd werd door – u raadt het al – T-Series.

De subscribersoorlog

In de zomer van 2018 ziet PewDiePie T-Series opeens wel heel dichtbij komen en start al dan niet bewust een beweging: ‘Abonneer op PewDiePie, schrijf je uit voor T-Series’. Vele fans beginnen massaal posters te drukken, billboards te huren en zelfs reclamespotjes op te nemen.

Wanneer PewDiePie zelf een heuse disstrack dropt over T-Series, barst de bom helemaal los. Van overal springen celebrities de Zweedse YouTuber bij om hem te behoeden van het Indische geweld. Telkens wanneer PewDiePie zijn koppositie dreigt te verliezen, doet er wel één of andere YouTuber een gekke stunt die genoeg aandacht creëert om hem aan de leiding te houden. Zo steekt Elon Musk (oprichter van Tesla) zijn hand uit en vraagt hij om één van PewDiePie’s rubrieken, Meme Review, te presenteren.

The endgame

Door dergelijke acties blijft PewDiePie lang op voorsprong maar op 25 februari steekt T-Series hem voor het eerst voor, al is het maar voor 10 minuten. De maand daarop wordt de Zweed nog enkele tientallen keren ingehaald. Vandaag, op 28 maart 2019, lijkt PewDiePie het Indische bedrijf niet meer in te halen en komt er een einde aan een tijdperk. Het bedrijf won van het individu.

Tekst: Sander Petré, uitgelichte afbeelding: Paccozzo