RecensieStoriesTekst

Nieuwe Netflix serie YOU: liefde in tijde van social media

©Josh Felise

In september bracht Netflix een nieuwe serie uit: YOU. Eind december was deze eindelijk ook te zien in België. You is een psychologische thriller, althans, zo wordt beweerd. De serie is gebaseerd op het gelijknamige boek van Caroline Kepnes, en verkent de dunne lijn tussen liefde en obsessie.

Penn Badgley -die ene Dan van Gossip Girl- speelt Joe. Joe is een introverte, rustige man van eind jaren twintig. Hij is de eigenaar van Mooney’s, een stoffige boekenwinkel in hartje New York. In zijn dagelijkse leven lijkt hij niet veel te doen naast boeken verkopen. Vrienden heeft hij ook niet echt, buiten dan misschien zijn non-stop ratelende en goedgezinde werknemer Ethan, gespeeld door Zach Cherry, en zijn buurjongen Paco. Paco heeft een moeilijke thuissituatie. Joe herkent zich hierin en probeert de jongen zo veel mogelijk te helpen als hij kan.

Wat de serie vooral speciaal maakt is dat je echt in de gedachten van Joe kruipt. Je hoort wat hij denkt. Zo wandelt op een dag de blonde schone Guinevere ‘Beck’, vertolkt door Elizabeth Lail, Joe zijn boekenwinkel binnen. Ze draagt geen bh, hoor je Joe denken. Ze houdt van aandacht en wil gezien worden, constateert hij. Vanaf dat moment verandert zijn zielige leventje ogenblikkelijk. Ze hebben een korte, maar flirterige, ontmoeting. Joe is zeker geïnteresseerd. Hij zoekt haar online op: Instagram, Facebook, Google, … Hij gaat écht all the way. Dit is het begin van zijn obsessie. Hij wil alles over haar weten.

De serie toont hoe makkelijk het is, in deze tijde van social media, om iemand te stalken. Al wat je nodig hebt is een voornaam en alle andere informatie komt bijna vanzelf. Het is beangstigend hoe snel Joe zoveel te weten komt over Beck. Hij weet in een mum van tijd haar gehele routine. Af en toe krijgt Joe ook flashbacks van zijn verleden, wat je wel nieuwsgierig maakt. Is Joe dan toch meer dan een saaie, sombere vent?

Er speelt ook een tweede bekend gezicht mee namelijk Shay Mitchell. Ze is onder meer gekend van haar rol als Emily in Pretty Little Liars. Ook hier heeft ze weer dezelfde neutrale gezichtsuitdrukking. Shay speelt Peach Salinger, de hebberige, egocentrische en vooral gemene beste vriendin van Beck. Wanneer Beck en Joe uiteindelijk beginnen daten, probeert Peach haar vriendin om te praten. Peach is zo’n vriendin die, laten we eerlijk zijn, we allemaal wel al eens gehad hebben. Je kent elkaar al zo lang en hebt zoveel meegemaakt samen. Maar zijn deze twee redenen genoeg om het feit dat jullie eigenlijk niets, maar dan ook NIETS, gemeenschappelijk hebben te negeren? Soms vraagt Beck zich dit ook af. Aan haar twee andere ‘beste’ vriendinnen heeft Beck ook niet veel. Ze zijn gewoonweg té cliché. De ene, Annika (Kathryn Gallagher) is insta-famous dankzij het positieve lichaamsbeeld dat ze promoot. Ze is dus non-stop bezig met haar uiterlijk. Lynn, gespeeld door Nicole Kang, is nog erger. Er komen allesbehalve slimme dingen uit haar mond. Het enige onderwerp dat je haar over hoort praten? Seks. Zo heeft ze een heel fotoalbum aan dick pics in haar gsm, geordend per ‘categorie’.

Wanneer Guinevere Joe ontmoet, iemand die wel intelligent is voor de verandering, kan ze het bijna niet geloven. Ze is gewend aan mannen die haar behandelen alsof ze niets is, en haar vervolgens in de steek laten. Maar Joe, Joe is goed voor haar. Naast het stiekem stelen van haar ondergoed en haar te bespioneren wanneer ze zich omkleedt, motiveert Joe haar ook als schrijfster en elimineert hij de ‘slechte’ mensen in haar leven: ‘Ik doe dit voor jou, Beck’. Hij zou werkelijk alles doen om haar leven zo perfect mogelijk te maken. Dit zonder dat ze het doorheeft natuurlijk. Hij zakt steeds dieper en dieper weg in zijn leugens. Nu is het alleen nog maar wachten tot de bom ontploft.

Het eerste seizoen bestaat uit 10 afleveringen. Er is ook een tweede seizoen aangekondigd. Gelukkig, want wat een cliffhanger.

Tekst: Lena Beerens, foto: ©Josh Felise