AgendaRecensieTekst

Recensie: Warhola laat Leuvense concertzaal Het Depot zweven

Warhola Depot LeuvenWarhola laat nog maar eens zien waarom zij ooit Humo's Rock Rally wonnen. | © Yana Vandeborne

Oliver Symons, je kent hem waarschijnlijk als deel van Bazart. Of misschien herinner je je zijn passage in Eurosong for Kids nog en kan je, net als ik, stiekem zijn single Shut Up nog woord voor woord meezingen. Maar ook met indie-popgroep Warhola is hij goed bezig. Op donderdag 6 december stonden ze dan ook, als ideale sinterklaascadeau, in concertzaal Het Depot in Leuven.

Warhola brengt melancholische indie-pop met een elektronische toets. De groep nam de geboortenaam van Andy Warhol (geboren als Andrew Warhola, nvdr.), de peetvader van de popartbeweging ter inspiratie voor hun groepsnaam. Warhola is eigenlijk een eindproject uit de muziekopleiding aan de PXL-hogeschool in Hasselt dat is blijven bestaan. In 2014 namen ze deel aan Humo’s Rock Rally. Nadat ze die wonnen speelden ze al in de Brusselse AB, op de wei van Werchter en in Het Depot, waar ze ook gisteren stonden.

© Yana Vandeborne
Oliver Symons laat nog maar eens zien dat hij een echt fashion icon is. | © Yana Vandeborne

Het voorprogramma werd verzorgd door Tessa Dixon, een Brusselse zangeres met Belgisch-Britse roots, die net als de hoofdact sinds 2014 bezig is. Toen nam ze deel aan The Voice Belgique en schopte het zelfs tot in de liveshows. In 2016 tekende ze een contract bij PIAS en bracht haar debuutsingle Prayer uit in september 2017. En ook op Young Loving, het debuutalbum van Warhola, zullen we deze jonge stem terugvinden. Ze zong namelijk naast Symons voor de single Drive, die ook halverwege de set aan bod kwam.

Veelbelovend Warhola

Vanaf het moment dat de groep het podium betrad, was de zaal betoverd door de unieke klanken van Warhola. Door Jewels vooraan in de set te zetten maakte de groep duidelijk een slimme keuze. Deze hit stond dan ook wekenlang bovenaan in De Afrekening van Studio Brussel. De zaal hing vanaf de eerste tonen aan de lippen van Oliver Symons en ging helemaal op in de klanken van Daan Schepers (toetsen), Wouter Souvereyns (bas), Niels Meukens (drum) en Simon Ruyssinck (drum).

Na een korte break kwam alleen Oliver weer het podium op. Toen hij het publiek wou bedanken bleek de autotune van zijn micro nog aan te staan waardoor hij eerder als een smurf klonk. Er weerklonk er een gemeenschappelijke lach vanuit het publiek. Kenners weten natuurlijk dat Warhola graag met speciale klanken, zoals autotune, experimenteert.  Na het voorval zette Oliver een soloversie van het nummer Summer in, zichzelf begeleidend op piano. Zodra de laatste noten van dit nummer weerklonken, vervoegde de rest van de band zijn leadsinger weer om meteen door te gaan met Red. Vooral de afsluiter Promise werd met volle teugen meegezongen en de dansbenen werden massaal losgegooid.

Eerdere hits als Jewels, Red en Promise zorgden voor het nodige meezinggehalte. Nieuwe songs Drive ft. Tessa Dixon en Summer vormen een veelbelovende voorbode voor het debuutalbum Young Loving dat we in 2019 mogen verwachten.

Tekst & foto’s: © Yana Vandeborne