LokaalTekst

Stella Spetto: Instafamous of Instafake

De perfecte Instagramfoto. © Stijn Grobet

Studentenkoepel LOKO organiseerde begin deze maand de 27ste editie van ‘Ithaka’, een beeldende kunstenfestival in Leuven waar jonge kunstenaars hun werk tentoonstelden aan het grotere publiek. Het meest opvallende stuk was dat van Charlotte Decruyenaere, een 24 jarige grafische ontwerpster en illustratrice uit Antwerpen. Haar werk ‘Too good to be true’ vertelt het verhaal van Stella Spetto, een artificiële beautyqueen die een inkijk geeft in haar Instagramleven.

Voor haar werk haalde ze inspiratie bij het fenomeen van de reality tv-sterren en de cultuur van internet celebrities. ‘We leven in een cultuur waar bij wijze van spreken iedereen viraal kan gaan en een persoonlijk publiek kan krijgen, zolang je maar aantrekkelijk genoeg bent.’ Daarom maakte Charlotte op 1 januari 2018, onder het motto new year new me, het Instagram account van Stella Spetto, een fictioneel model. Ondertussen heeft haar account al meer dan 2.000 volgers. Voor tentoonstellingen zoals Ithaka zette ze haar werk om naar foto’s en een video essay op drie grote lichtbakken.

De foto waarmee het hele experiment begon. © Stella Spetto

 

‘Ik heb een haat-liefde verhouding met Instagram’

 

Instagram, haat en liefde

In het filmpje is te zien hoe ze zich ‘vermomt’ van Charlotte tot Stella. Daar komt heel wat bij kijken. Niet alleen een pruik en make-up maar zelfs gezichts- en heupprothesen, gemaakt uit schuim en virtueel gefotoshopte tanden. Het doel: er zo picture perfect mogelijk uitzien op Instagram. Zelf vindt Charlotte sociale media een dubbeltje op zijn kant. ‘Ik heb er een haat-liefde verhouding mee. Langs de ene kant krijg je met weinig moeite instant validatie en daar kan je je makkelijk in verliezen en dat is tegelijkertijd ook de zwakte van sociale media, daarom bekritiseer ik het in mijn werk.’

Het doel van haar kunstwerk is om een reactie op te wekken bij mensen die er naar kijken. ‘We leven in een tijdperk waar de definitie van kunst constant in vraag wordt gesteld. De dialoog tussen een kunstwerk en de doorsnee toeschouwer heeft mij altijd geprikkeld. Mensen staan ook vaak terughoudend tegenover hedendaagse kunst. Daar wilde ik iets mee doen.’

 

Kunst met de paplepel

Charlottes fascinatie voor kunst is niet toevallig. ‘Ik ben opgegroeid in een gezin dat veel met kunst bezig was dus het is er zo een beetje met de paplepel ingegeven.’  In het middelbaar had ze het niet altijd makkelijk. Tot haar vijfde middelbaar studeerde ze op een gewone school. ‘Vanaf het vijfde middelbaar ben ik dan toch naar een kunstschool gegaan, het is pas sinds toen dat ik een beetje mijn draai kon vinden. Ervoor voelde ik dat ik niet op men plaats zat.’ De rest van haar artistieke carrière kwam vanzelf, samen met ondersteuning van de juiste mensen.

Tijdens haar studies van Master in de visuele kunsten aan de Sint-Lucas universiteit van Antwerpen liep Charlotte zes maanden stage bij Woestijnvis. ‘Bij Woestijnvis werkte ik mee aan de reclamecampagne van de Slimste Mens ter Wereld. Dat was het jaar waarin de deelnemers werden afgebeeld als iconische tv-personages. Ik vond het heel interessant om eens te zien hoe alles georkestreerd werd. Een soort van backstage access. Dat backstage idee is ook veel terug te vinden in mijn werk.’  Maar een vaste job bij woestijnvis ziet ze niet meteen zitten. ‘Ik ben geen fan van die ratrace, ik hecht meer belang aan kwalitatief werk en een tempo waaronder de kwaliteit van het werk niet moet lijden. Natuurlijk zijn er weinig werkgevers die diezelfde mindset delen. Ik ben nu op zoek naar een job waar ik verschillende aspecten van mijn interesses en talenten kan combineren, waar ik ervaring kan opdoen, Ik ben geen planner, mijn toekomst is open en fluïde.’

Too good to be true op Ithaka, in Leuven. © Stijn Grobet

 

‘Ik wilde natuurlijk niet door de mand vallen in zo’n delicate situatie, dus heb ik een profvoetballer moeten wijsmaken dat ik al in een relatie zat’

 

Gouden schoen?

 Het fictieve Instagramaccount van Stella deed bij het mannelijke geslacht al verschillende monden openvallen. Zo kwam er ook reactie vanuit onverwachte hoek. Een voetbalspeler uit de Belgische eerste klasse contacteerde haar. Hij vroeg of Stella hem wou vergezellen naar het Gala van de Gouden Schoen. ‘Ik had eerst geen idee wie hij was. Ik volg ook totaal geen voetbal maar ik zag dat hij bijna twee miljoen volgers heeft op instagram. Hij probeerde heel de tijd te bewijzen dat hij effectief de persoon was van op zijn instagramprofiel. Ik vond het hilarisch maar ook eng tegelijkertijd. Ik wilde natuurlijk niet door de mand vallen in zo’n delicate situatie dus heb ik hem moeten wijsmaken dat ik al in een relatie zat. Ik had absoluut geen zin om in één of ander schandaal te belanden.’

 

Om het werk van Charlotte in het echt te zien kan je op 12 april terecht in  _plek Gent, vanaf 19.30 u in de kammerstraat 10.

Tekst: Stijn Grobet