NieuwsTekst

Factcheck: is Leuven de meest bereikbare stad van Vlaanderen?

De files zwellen in heel Europa steeds meer aan. (foto: Neushorn - Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0))

FACTCHECK – ‘Leuven is misschien wel de meest bereikbare stad in Vlaanderen.’ Deze krasse uitspraak liet Schepen van Financiën Carl Devlies (CD&V) zich ontvallen. Nochtans heerst de gedachte in de regio dat Leuven net heel slecht bereikbaar is. Maar volgens Devlies heeft de stad de perceptie tegen. Uit cijfers van de stadsmonitor blijkt dat Leuven ten opzichte van enkele vergelijkbare steden inderdaad helemaal niet zo slecht scoort. ‘Maar er is altijd nog ruimte voor verbetering’, luidt het bij de dienst Mobiliteit van de stad.

‘Leuven is onbereikbaar’ is een uitspraak die je in Leuven wel vaker hoort, maar klopt hij wel? Schepen van Financiën Carl Devlies (CD&V) vindt alvast van niet. Hij  zegt dat Leuven onterecht een slechte reputatie heeft op vlak van mobiliteit. ‘Leuven is misschien wel de meest bereikbare stad in Vlaanderen’, reageert hij in Het Nieuwsblad. Tijd dus om dit vooroordeel tegen de lamp te houden. Is Leuven echt de meest bereikbare stad in Vlaanderen? Wij bekeken de cijfers van de stadsmonitor en legden ze naast die van vergelijkbare Vlaamse studentensteden.

‘Er is altijd nog ruimte voor verbetering, in Leuven zijn we dan ook bezig met verschillende initiatieven om de bereikbaarheid nog te verbeteren.’ Dat zegt Tim Asperges, adviseur mobiliteit op de Dienst Mobiliteit van de stad. ‘Zo zijn we bezig om in de rand van Leuven het parkeeraanbod verder uit te breiden. Van daaruit kan je dan gratis met de bus verder naar het centrum. Dat bestaat al langer, maar we zijn daar nu een heel actieve communicatiecampagne over opgestart.’

Tevreden Leuvenaren

Perceptie is enorm belangrijk in de politiek, zeker op lokaal vlak. Daarom is het interessant ook de tevredenheid van de pendelaars op vlak van mobiliteit te onderzoeken. Volgens de stadsmonitor scoort Leuven best goede cijfers op dat vlak. Zo’n 80% van de Leuvenaars en omwonenden is tevreden over de bereikbaarheid van het stadscentrum met de fiets of het openbaar vervoer. Dat ligt in enkele andere steden behoorlijk anders, Antwerpen scoort op beide vlakken heel wat slechter. De Mechelaar raakt wel nog beter met zijn fiets in het centrum, maar het openbaar vervoer scoort in deze stad dan weer het laagste cijfer.

Een andere manier om de bereikbaarheid van een stad te analyseren, is om de verplaatsingen tussen iemands woonplaats en zijn/haar werk of school te bekijken. Hoe ver moeten de pendelaars, hoe lang zijn ze onderweg en wat is hun gemiddelde snelheid? Uit de stadsmonitor blijkt dat ook op dit vlak Leuven best goed scoort. De Leuvense pendelaar woont het dichtst bij zijn of haar dagelijkse bestemming, is dan ook het minst lang onderweg, maar doet dit aan een normale snelheid.

Stilstaan is achteruitgaan

De cijfers onthullen wel een bijzonder onthutsend gegeven, een opvallende evolutie. Deze stadsmonitor bevat cijfers van 2017 en 2014 en bekijkt de evolutie in de tussentijd. De gemiddelde snelheid van het woon-werkverkeer in de Vlaamse studentensteden is sterk gedaald sinds 2014. In drie jaar tijd daalde die snelheid in Leuven van 36km/u naar nog slechts 31km/u vorig jaar. Dit doet de vraag rijzen of het Vlaamse mobiliteitslandschap niet dringend aan herziening toe is.

‘Ik ben ervan overtuigd dat we naar een ander mobiliteitslandschap moeten’, zegt ook Tim Asperges. ‘Dat kan Leuven echter niet alleen, daarom zijn we ook regionaal aan de slag met het project regionet. Dat houdt in dat we in de hele regio van Leuven ruimtelijke ontwikkelingen voorbereiden. Bovendien willen we een hoogwaardig openbaar vervoernetwerk en fietsnetwerk opzetten en verder uitbouwen.’ Daarmee wil het stadsbestuur het binnenkomend verkeer zo veel mogelijk vóór de stadsrand opvangen.

Tekst: Michiel Suls