Donderdag 21 februari. Maart is nog niet eens begonnen en de lente is al voelbaar. Ongeveer alle studenten beseffen dat ze hun warme trui vanochtend toch maar beter in de kast hadden gelaten en worden nu veroordeeld tot een halve dag sleuren met een veel te bolle rugzak. De ramen worden opengetrokken om wat frisse lucht binnen te laten maar vooral om de verstikkende temperaturen in de leslokalen te laten dalen.

Toch blijft het kwik van de thermometer op dezelfde hoogte. De radiatoren staan namelijk nog steeds ‘vollenbak’, zoals dat onder studenten al eens gezegd wordt. Ik zit naast de radiator en wil hem graag afzetten, aangezien ik ondertussen als een waterijsje aan het wegsmelten ben. De draaiknop van het verwarmingstoestel in kwestie blijkt afgebroken. Dit zijn niet alleen uitermate slechte omstandigheden om Frans 3 bij te volgen, maar ze staan ook in schril contrast met de klimaatmaatregelen die de samenleving zou moeten nemen.

Abnormale temperaturen

Het probleem is waarschijnlijk dat de verwarming van onze campussen centraal wordt geregeld. Per seizoen stelt men de gewenste temperatuur in, afhankelijk van de gemiddelde buitentemperatuur. Meestal klopt deze wel, maar wanneer het weer ineens abnormaal warm wordt voor een bepaalde tijd van het jaar, faalt het systeem.

De verwarming centraal regelen is niet de oplossing. In de cafetaria van Campus Kruidtuin is de zaak al even inefficiënt. Om het nota bene vrij nieuwe gebouw te ventileren is er een soort van blinderingssysteem voorzien vanonder aan de ramen, waar toevallig de verwarming ook ophangt. Dus als een dag weer warmer is dan gedacht, moeten de ramen open. De radiatoren geven al hun warmte dan rechtstreeks de buitenlucht in en verspillen zo nodeloos veel energie. Der Process door Franz Kafka is er niets tegen!

Domotica is key

De hogeschool Thomas More kan investeren in ‘slimmere’ verwarmingssystemen dan wat er nu is. Zo kan er in elke klas een aparte thermostaat komen die samenwerkt met het lessenrooster van de verschillende richtingen. Een halfuur voor de aanvang van de les schakelt het systeem de verwarming in en na afloop koelt deze weer af. Wanneer het systeem dan een fout zou maken, kan de docent nog steeds de temperatuur manueel instellen aan een terminal aan de muur.

Een aantal grote gebouwen energie-efficiënt regelen is niet evident, maar misschien kan de hogeschool een pionier zijn en de rest van België laten zien hoe je als instelling een verschil kan maken. Het zou in ieder geval wel wat subsidies opleveren.

Tekst en foto: © Sander Petré