Het is mei. De vogeltjes fluiten, de mensen durven al eens wat meer van hun benen laten zien en bij het minste zonnestraaltje is elke Belg op een terras te vinden. Maar vooral, de belangrijkste bijzaak van het jaar is weer in aantocht, het Eurovisiesongfestival. Eliot, de Belgische inzending treedt op in de eerste halve finale op 14 mei om 21:00 in Tel Aviv. Hier zijn de 16 kandidaten waar hij het tegen zal opnemen. (Tekst: Sander Petré)

  1. Cyprus: Tamta – Replay
    Met dit liedje gaat Cyprus terug dezelfde toer op als vorig jaar met Fuego. Niet dat dat een slechte zaak is, integendeel zelfs. Ze sturen dit jaar Tamta die probeert verder te breien op de inzending van vorig jaar door Eleni Foureira. Niet onlogisch dus dat Cyprus een gelijkaardig liedje stuurt. De afgelopen vier jaar raakte Cyprus altijd in de finale, al was dat tot vorig jaar met weinig succes. Afgezien van het Eurovisiesongfestival is dit een zeer dansbaar nummer dat je mogelijk wel op de radio zou kunnen horen in de komende weken. Een kandidaat voor dé zomerhit van dit jaar.
  2. Montenegro: D mol – Heaven
    Montenegro gaat voor een catchy popsong met enkele speciale instrumenten. Het klassieke cliché van een traditioneel instrument dat door een oude man wordt bespeeld lijkt hier ook van toepassing te zijn. De band, D Mol treedt al op sinds dat de leden samen in het middelbaar zaten. Dit is een Eurosongliedje pur sang. Of het een kanshebber is voor de eindwinst, valt af te wachten. Het is al van 2015 geleden dat het klein landje aan de Adriatische Zee een finaleplaats kon bemachtigen. Toen haalden ze de 13de plek met Adio van Knez, ook niet denderend dus.
  3. Finland: Darude feat. Sebastian Rejman – Look Away
    De producer Darude ken je misschien nog wel van Sandstorm uit 1999. Met Look Away gaat de Ville Virtanen, zoals de Darude echt heet, terug de kant op van de vroeg-jaren 2000 dancemuziek. In tegenstelling tot Sandstorm voegt hij deze keer wel een zanger toe, namelijk Sebastian Rejman. Het kan aan de videoclip liggen, maar de zang zou toch een pak prominenter mogen tegen de liveshows. Nu wordt deze nogal overstemd door de vrij harde muziek en de zwemmende vrouw in de achtergrond (kijk zelf maar). Finland won het Eurovisiesongfestival een keer met Lordi in 2006. In de laatste tien jaar haalde het Scandinavisch land de finale evenveel wel als niet.
  4. Polen: Tulia – Fire of Love (Pali się)
    De Poolse inzending dit jaar is daadwerkelijk een Poolstalige. Met een unieke klank en een duidelijk zware binnenlandse invloed brengt Tulia Fire of Love. Na enkele keren luisteren groeit het nummer meer tot het een echte oorwurm wordt. De vier vrouwen zingen op een monotone en schreeuwerige manier die een beetje hypnotiserend werkt. In de laatste vijf jaren kon Polen zich na twee jaar afwezigheid in 2012 en 2013 vier keer plaatsen. Vorig jaar lukte dat niet maar met deze unieke sound moet een finaleplaats zeker lukken.
  5. Slovenië: Zala Kralj & Gašper Šantl – Sebi
    Slovenië gaat dit jaar voor een Europese Billie Eilisch. Leuk modern liedje dat volledig indruist tegen al die balladekitsch die veel op het Eurovisiepodium verschijnt. Zala Kralj zingt volledig in haar moedertaal op het liedje dat Gašper Šantl componeerde. Zala’s mysterieuze en zachte stem is een perfecte additie aan de even goede begeleiding. ’Vedno se ne vidi zvezd, sam ostani sebi zvest, ne govori mi oprosti’ betekent evenveel als ‘De sterren zijn niet altijd zichtbaar, blijf trouw aan jezelf, zeg me niet dat ik je moet vergeven’. Slovenië heeft niet echt de beste reputatie als het aankomt op succesvol zijn in het Songfestival. In de afgelopen vijftien jaar konden ze zich slecht vijf keer plaatsen voor de finale. Toch is Sebi een outsider voor de linkerkolom.
  6. Tsjechië: Lake Malawi – Friend of a Friend
    Friend of a Friend is een leuk liedje met een sterke feelgoodvibe. Of Tsjechië nu de finale haalt met deze inzending, valt af te wachten. De band is alvast supertof maar muzikaal lijkt dit nummer ons niet heel sterk. De beat is vrij herkenbaar bij andere popsongs en dus niet echt origineel. Als Lake Malawi de finale zou halen, zou dit pas de derde keer zijn dat Tsjechië door de halve finales geraakt. Een leuk weetje: Lake Malawi is een meer in Zuid-Afrika dat de leadzanger toevallig zag liggen op een landkaart wanneer hij naar Calgary van Bon Iver luisterde. Nogal een vage connectie, maar wel een leuke naam voor een band.
  7. Hungary: Joci Pápai – Az én apám
    Hongarije stuurt dit jaar iemand van Roma-gemeenschap. Joci Pápai deed in 2017 ook al eens mee en eindigde toen op de 8ste Het is een zeer Slavisch liedje met violen en andere typische zigeunerinstrumenten. Joci Pápai zingt in zijn moedertaal en probeert met dit liedje een belangrijke boodschap naar buiten te brengen: Heb uw geliefden lief, voor het te laat is.
    Muzikaal is dit nummer heel sterk en de zang is ook indrukwekkend. Az én apám haalt waarschijnlijk de finale maar de stijl is misschien iets te etnisch om echt te winnen maar dat weet je natuurlijk nooit op voorhand. In 2016 won Jamala ook met een lied dat deels in het Krim-Tataars gezongen was.
  8. Wit-Rusland: ZENA – Like It
    In Wit Rusland trekken ze graag de leeftijdskaart. Met haar 16-jarige leeftijd is ZENA de jongste kandidaat van dit jaar. Haar liedje Like It is moeilijk om niet leuk te vinden, aangezien het zo gewoontjes is. Op de zang is er niets aan te merken, maar ZENA voelt als een rip-off van Zara Larsson. Een leuk nummer, maar ook niet meer dan dat. Sinds dat Wit-Rusland of Belarus meedoet aan het Eurovisiesongfestival in 2004 konden ze zich nog maar vijf keer plaatsen voor de finale. Misschien dat het jeugdig enthousiasme en de looks van ZENA wel genoeg zijn om er een zesde keer van te maken.
  9. Servië: Nevena Božović – Kruna (Круна)
    Servië kiest voor een krachtige ballade die vooral muzikaal zeer sterk is. De zangeres, Nevena Božović is geen vreemde voor Europa. In 2003 deed ze al eens met het Songfestival, al was dat toen met twee andere zangeressen. Met hun nummer strandde de Servische toen in de halve finale. De kaarten liggen nu anders, aangezien Europa wel eens houdt van een goede ballade. In het genre is dit zeker een heel sterk nummer. Een val waar Oost-Europese landen vaak in lopen is dat ze hun inzendingen te bombastisch maken. Dat is iets dat zeker niet gebeurd is met Kruna. De geschiedenis speelt alvast in het voordeel van de Balkanstaat want sinds de eerste Servische inzending in 2007 haalde het al acht keer de finale. In 2007 eindigde het land zelfs eerste.
  10. België: Eliot – Wake Up
    Sinds 2015 stuurt ons land steevast sterke kandidaten. Daar is Eliot geen uitzondering op. De laatste inzendingen waren meestal nog mysterieus qua karakter. Wake up begint rustig met retrosynths die doen denken aan de intro van Stranger Things. Daarna bloeit het lied helemaal open en wordt het telkens intenser. Het is moeilijk te voorspellen waar dit nummer zal eindigen want live is het geen aandachtstrekker. Voor een hoge score zal het hopen zijn op de vakjury die punten bijvoegt bij de televoting. Laten we eerst terug beginnen met de finale te halen. Succes Eliot.
  11. Georgië: Oto Nemsadze – Keep on Going
    Keep on Going is een stevig nummer met rockelementen dat perfect de lokale situatie in Georgië tentoonstelt. Oto Nemsadze zingt de krachtige ballade volledig in het Georgisch wat extra power en aandacht vestigt op het etnische aspect van het lied. Of het de rest van Europa wat kan schelen valt af te wachten want muzikaal is de inzending niet bepaald speciaal te noemen. Het kan natuurlijk want Oekraïne won in 2016 ook met 1944, een nummer dat over de politieke situatie op de Krim ging. Oto is zeker geen kandidaat voor de eindwinst maar heeft wel een grote kans voor de finale te halen. Georgië haalde trouwens sinds haar de eerste deelname in 2007 al zeven keer de finale. Lang niet slecht dus.
  12. Australië: Kate Miller-Heidke – Zero Gravity
    Enkele jaren geleden werd Australië enigszins onverwacht toegevoegd aan de reeks landen die mag deelnemen aan het Eurovisiesongfestival. Het land scoorde nochtans steeds goed en won zelfs een keer bijna. Dit jaar stuurt het Oceanische land Kate Miller-Heidke en gaat het voor een nogal opvallende act. (opnieuw bekijken) De vorige jaren kwam Australië steeds met heel sterke acts. Nu zijn we niet zo overtuigd. Zowel de act als de muziek is een totale overkill. Het hele bombastische karakter lijkt afgekeken van het stereotiepe Eurovisiebeeld dat veel mensen hebben. If you can’t beat them, imitate them.
  13. IJsland : Hatari – Hatrið mun sigra
    IJsland stuurt dit jaar een opvallende kandidaat. Eentje die we niet snel zullen vergeten en die in het rijtje past van de Finse Lordi en het Hongaarse Viszlát Nyár‎. Hatari is een groep die je niet kan thuisbrengen. Is het een technocollectief dat zich afzet tegen de maatschappij of een BDSM-groep dat kickt op het dragen van lederen kleding? Hatrið mun sigra is alvast een stevig nummer met een nog stevigere beat dat weggelopen lijkt uit een obscure technoclub in een Berlijnse buitenwijk. Een outsider voor de eindwinst als Europa afstapt van het klassieke beeld van Eurosong.
  14. Estland: Victor Crone – Storm
    Estland stuurt dit jaar een ballade met akoestische gitaar. Die gitaar waar Victor Crone mee speelt verdwijnt mysterieus na de intro tijdens de liveperformance. De synthesizers in dit liedje zorgen voor een Avicii-achtig karakter dat naar buiten komt doormiddel van country- en popelementen. Dit liedje haalt de finale zeker is een kandidaat voor de top-10. In de laatste tien jaar miste Estland de finale vier keer. In 2001 won het land voor de eerste en voorlopig enige keer het Songfestival met Everybody van Tanel Padar/Dave Benton/2XL.
  15. Portugal: Conan Osiris – Telemóveis
    De Portugese inzending lijkt op het eerste gezicht nogal geflipt. Opvallende klederdracht en een specifieke zangstijl typeren Telemóveis. Conan Osiris zingt onder begeleiding van Arabische percussie en panfluiten. Portugal is over het algemeen geen hoogvlieger op het Songfestival. In de afgelopen tien jaar haalde de buurman van Spanje maar vier keer de finale. In 2017 verraste het Iberisch land vriend en vijand wanneer Salvador Sobral won met het Portugeestalige Amar pelos dios.
  16. Griekenland: Katerine Duska – Better Love
    Katerina Duska kunnen we de Griekse Céline Dion noemen. De twee zangeressen zijn allebei in Canada opgegroeid en kwamen uit voor een Europees land. Het verschil hier is dat Katerine Duska al even terug in Griekenland woont. Griekenland lijkt eindelijk uit het dal te klimmen na drie matige inzendingen en stuurt dit jaar een knaller van formaat. Qua zang is Katerine de sterkste van deze halve finale. Je kan beter gewoon zelf kijken want het lied is moeilijk te beschrijven met woorden.
  17. San Marino: Serhat – Say Na Na Na
    Meestal stuurt dwergstaat San Marino geen speciaal goede act. Say Na Na Na is op een vreemde manier wel catchy. Serhat is van Turkse afkomst en vertegenwoordigde San Marino ook al in 2016. Toen geraakte hij net niet in de finale op twee plaatsen na. Misschien dat deze inzending wel genoeg is voor de Turkse charmezanger om eens te proeven van het echte succes. Het zou wel mooi zijn voor het ministaatje aangezien San Marino nog maar één keer de finale haalde sinds hun eerste Songfestival sinds 2008. Dat deden ze in 2014 met Valentina Monetta na haar derde deelname voor het land. Ze eindigde toen wel laatste.