InterviewStoriesTekst

Van Tumblr tot Brazilië: liefde zonder grenzen

Dat liefde geen grenzen kent, bewijzen avonturiers Liana en Nicole. ©Maristela Martinez

Dat liefde geen grenzen kent, bewijzen avonturiers Liana en Nicole. Het stel vertrok afgelopen zomervakantie voor drie weken naar Brazilië, Nicoles thuisland, waar Liana gedurende drie weken werd ondergedompeld in een heus cultuurbad. ‘Nicole en ik konden geen handjes houden of kussen in het openbaar en daar had ik het moeilijk mee.’

Nicole is geboren in Duitsland, maar groeide op in Brazilië; Liana is op en top Belg. Drie jaar geleden leerden ze elkaar kennen via Tumblr.
Nicole: ‘Als ik me het goed herinner, was dat op 9 december 2015. Vijf maanden later besloten we om de stap te wagen en elkaar in real life te ontmoeten in België. Ik woonde op dat moment nog in Duitsland, daarna vloog ik van Stuttgart naar Brussel. Sindsdien zijn we een koppel.’

Om zich voor te bereiden op hun reis naar Brazilië gingen ze naar het Instituut voor Tropische Geneeskunde te Antwerpen.
Nicole: ‘Daar kreeg Liana vaccinaties toegediend, maar volgens mij waren dat er te veel. Als je vertelt dat je op reis gaat naar Brazilië, denken mensen meteen aan gevaarlijke dieren, maar een groot deel is bewoond gebied. Daarom duidde ik op de kaart van Brazilië aan waar we zouden verblijven.’

Liana en Nicole tijdens hun bezoek aan de watervallen van de Iguaçu in Argentinië.

De trip van Liana en Nicole begon in de toeristenstad Natal, in het noorden van Brazilië.
Nicole: ‘Daar verbleven we tien dagen in een huis van familie. Daarna vertrokken we naar Curitiba, de stad waar ik ben opgegroeid, een moderne stad met grote gebouwen en heel wat cultuur. Een reis naar Brazilië is pas compleet wanneer je een bezoek brengt aan de watervallen van de Iguaçu, de grootste van Zuid-Amerika. Ze liggen op de grens tussen de Argentijnse provincie Misiones en de Braziliaanse staat Paraná. Omdat het water wegstroomt van Argentinië heb je het mooiste uitzicht aan de Braziliaanse kant.’

Brazilië staat niet echt bekend als een veilig land. Nicole waarschuwde Liana dan ook voor mogelijke gevaren.
Nicole: ‘Het is een homofoob land, waardoor het niet gepast is om als gay koppel te kussen of zelfs handjes te houden in het openbaar. Natal is een toeristisch gebied, waar dieven maar al te graag naïeve toeristen bestelen. Curitiba is een stuk veiliger en ook in de buurt van de watervallen wordt er weinig gestolen. Wanneer er toch iemand naar jou toekomt en vraagt om jouw gsm af te geven, doe dat dan meteen. Anders bestaat de kans dat ze je neersteken.’
Liana: ‘Mijn mama was een stuk bezorgder dan ik, vooral voor die wilde dieren. Toen ik haar vertelde dat Nicole en ik gingen zwemmen met dolfijnen vroeg ze of ze ons niet zouden opeten. Ik maakte haar duidelijk dat ik het over dolfijnen en geen haaien had.’ (lacht)

Op hun reis kwamen Nicole en Liana nog prachtige dieren tegen.
Liana: ‘Zo zagen we apen en coati’s. Coati’s lijken op wasberen en zien er schattig uit, maar je moet goed opletten als ze in je buurt zijn; ze hebben scherpe nagels. Als je eten bij hebt, vallen ze jou soms zomaar aan. Ook maakten we kennis met leguanen. Op een dag zaten ze naast het zwembad van ons hotel.’

Liana en Nicole in toeristenstad Natal.

De taal was voor Liana niet vanzelfsprekend.
Liana: ‘Omdat Nicole nog een maand in Brazilië zou blijven, was ik bij het vertrek op mezelf aangewezen. Dat was moeilijker dan gedacht. Op de luchthaven in Curitiba waren alle aanwijzingen in het Portugees. Met moeite vond ik waar ik naartoe moest. In het winkeltje waar ik een flesje water wilde kopen, verstond de kassierster geen Engels.” Nicole: ‘In Brazilië spreken ze weinig Engels, vooral in het noorden. Daar heerst immers grote armoede. De rijkeren, die vooral in het zuiden wonen, kunnen het zich veroorloven om lessen Engels voor hun kinderen te betalen.’

Het grootste verschil
Liana: ‘Brazilianen zijn een stuk extraverter dan Belgen. Ze begroeten mekaar met een kus of knuffel, terwijl je in België genoegen moet nemen met een knik of lach. Ik ben niet echt een fan van die extraverte aanpak, omdat ik het nep vind overkomen. Brazilië is voor mij een traditioneel en homofoob land, waar de inwoners verre van open minded zijn. Nicole en ik konden nooit handjes houden of kussen in het openbaar en daar had ik moeite mee.’