LokaalTekst

Voedingscoach Lesley Van Hul: ‘Scholen zijn mee verantwoordelijk voor ongezond eetpatroon’

Volgens Lesley Van Hul, Sana-consulente in Mechelen, eten studenten niet gezond genoeg. 'Het kan anders.'

MECHELEN – Recent onderzoek wees uit dat 70% van de studenten in hun eerste jaar bijkomt. Scholen zouden hier zelf de oorzaak van zijn omdat ze de jongeren onvoldoende stimuleren gezond te eten. ‘Op school kiezen ze inderdaad te snel voor de gemakkelijkste weg’, begint Van Hul. ‘Ik zou het een geweldige uitdaging vinden om hen het inzicht te geven dat je met hetzelfde budget veel gezondere voeding kan aanbieden.’

Mentaliteit moet veranderen

Ze vindt het vreemd dat de drankautomaten in hogescholen niet worden afgeschaft, terwijl dat in het lager en secundair onderwijs wel zo is. ‘Wie beslist wie wel en wie geen ongezonde drankjes krijgt?’, vraagt Van Hul zich af.

‘Een beperkt budget is natuurlijk een van de problemen bij studenten. En toch zijn de maaltijden in de scholen vrij duur.’ Zelf ontkent ze dat gezonde voeding duur is en wilt ze aantonen dat je voor dezelfde prijs snelle, gezonde en budgetvriendelijke maaltijden kan aanbieden. ‘Seizoensgroenten en -fruit zijn een perfect voorbeeld. Daar zitten alle vitaminen in en zijn niet duur.’ Ze onderstreept dat de mentaliteit van scholen tegenover studenten moet veranderen.

Om de daad bij het woord te voegen en studenten een handje te helpen, geven we vijf snelle recepten mee die Van Huls collega Sandra Bekkari maakte en die met haar goedkeuring hier te lezen zijn. Studenten: doe er uw voordeel mee.

1. New York bagel met spek en smeerkaas

Ingrediënten: 1 bagel, 2 sneetjes ontbijtspek, 2 blaadjes sla, 3 schijfjes tomaat, een handvol radijsscheuten, 25 gram Maredsous Ham Light Smeerkaas en enkele blaadjes koreander.

Bereiding: Snijd de Bagel in twee helften en grill hem. De ene helft smeer je in met de Maredsouskaas. Daarna garneer je hem met de tomaat, sla, radijsscheuten en het ontbijtspek. Leg de tweede helft erop en klaar is kees!

2. Croque Monsieur met ei en prei

Ingrediënten: 8 sneetjes brood, 8 sneetjes Emmental, 4 eitjes, 50 g verse kaas, 2 stengels prei, 25 g boter, 1 handvol peterselie, peper en zout.

Bereiding: Kook de eitjes hard (10 minuten koken). Giet af en pel ze. Prak met een vork in stukjes. Snij daarna het wit van de prei in twee en spoel het onder koud water. Nu snij je de halve stengels fijn. Smelt wat boter in een pan en stoof de prei gaar. Hierna meng je het geplette ei met de prei, verse kaas en fijngesneden peterselie. Om het wat op smaak te brengen kan je peper en zou gebruiken. Vervolgens smelt je nog wat boter en smeer je je sneetjes hiermee in. Na dat je de sneetjes hebt ingesmeerd, bak je ze in de pan. Beleg ze nu met de ei- en preimengeling. Bon appétit!

3. Kaassticks

Ingrediënten: 8 sneetjes spek, 2 eetlepels bloem, 2 eetlepels panko en 1 bol mozzarella.

Bereiding: Eerst leg je de reepjes spek op een bakplaat met bakpapier. Bak het spek krokant in een oven op 200°C. Daarna haal je ze uit de oven en laat je ze afkoelen. Doe ze dan in een cutter (hakmolen) met 1 eetlepel panko. Laat ze door de hakmolen fijnsnijden en snij vervolgens de mozarella in reepjes. Haal de mozarella dan door bloem, een ei en de rest van de panko met spek. Ten slotte mag je ze frituren. En zo maak je kaassticks!

4. Wortelsoep met sinaasappel

Ingrediënten: 1,5 kg wortelen, 2 rode uien, 2 teentjes knoflook, olijfolie, 2,5 lepels groentebouillon, kurkuma, zwarte peper, sap van 1 sinaasappel, peterselie en zout.

Bereiding: Was de wortels eerst goed af en snij ze in stukjes. Neem de knoflook en de ui erbij. Pel de ui en snipper ze fijn. Vervolgens neem je twee teentjes knoflook die je plet. Gooi de stukjes ui en knoflook in een pot en stoof ze aan met olie. Daarna mogen de wortelstukjes erbij. Belangrijk is om het vuur even wat hoger te zetten. Als de groenten zijn aangestoofd, mag je er water bijgieten. Let op: je groenten moeten onder water staan. Zet het vuur nog wat hoger en voeg de groentebouillon eraan toe. Om het nog wat meer smaak te geven, kruid je de soep af met peper en zout. Laat het een kwartier afkoken en doe er dan wat sinaas bij. Smakelijk!

5. Wraps met pesto en kipfilet

Ingrediënten: 4 wraps, 2 theelepels pesto, 2 eetlepels crème fraîche, 1 theelepel parmezaanse kaas, 8 plakjes kipfilet en 50 gram rucola.

Bereiding: Meng de crème fraîche met de pesto en de parmezaanse kaas. Smeer de vier wraps in met dit mengsel en leg dan op elke wrap twee sneetjes kipfilet en wat rucola. Rol de wraps op en leg ze even in de koelkast. En zo heb je meteen al je lunch voor de volgende dag.

 

Tekst en foto: Shauny Verheulpen