AudioReportageWereld

Voormalige luchthaven Tempelhof wordt omgevormd tot moderne evenementenlocatie

Op het oude vliegveld zie je de nog zichtbare landings- en taxibanen die nu worden gebruikt om op te wandelen en te fietsen. ©Elias Ysebaert

Sinds de sluiting van luchthaven Tempelhof in het hartje van Berlijn in 2008 ondervindt de locatie grote veranderingen. De voormalige luchthavengebouwen worden sinds 2011 gereinigd en vernieuwd door Tempelhof Projekt, waarna ze uiteindelijk voor allerlei doeleinden zullen worden gebruikt.

Op deze plek kan je de toekomst voelen. Aan de ene kant zie je duidelijk het verleden, waarnaar nog altijd de link wordt gelegd door middel van rondleidingen. Aan de andere kant is er de organisatie van Tempelhof Projekt, die grote plannen heeft met de gebouwen. Maar hoe gaat die organisatie juist te werk?

Woordvoerster van het project Irina Dähne vertelt hoe de senaat de opdracht geeft aan Tempelhof Projekt om het gebouw te ontwikkelen. De regering heeft beslist dat het gebouw als een plek voor kunst en creatieve industrie gebruikt moet worden. Het oude luchthavengebouw is maar liefst 300 duizend vierkante meter groot en is daarmee de grootste gedenkplaats in Europa.

De gebouwen worden veel gebruikt voor evenementen, formule 1-races, festivals en zélfs als filmlocatie van grote filmproducties. Daarnaast is Tempelhof ook een belangrijke plek uit het verleden en werden de gebouwen al gebruikt om vluchtelingen onderdak te bieden. Ondertussen zijn deze verhuisd naar het grote Tempelhof veld. De organisatie zit wel met het probleem dat men de deuren wil geopend houden voor het publiek tijdens het renoveren van de gebouwen.

Ze stootten ook op dat probleem toen ze onderdak boden aan de lokale politie, die volgens hen te veel plaats inneemt. De organisatie van Tempelhof Projekt gebruikt oude huurovereenkomsten, wat het renovatieproces niet gemakkelijk maakt.

Als laatste nam Irina ons mee naar buiten en kregen we het prachtige uitzicht te zien over het Tempelhofer Feld. Op het dak van het gebouw wordt een panoramische galerij gebouwd. Op het oude vliegveld zie je de nog zichtbare landings- en taxibanen die nu worden gebruikt om op te wandelen en te fietsen. Ook met de buitenkant van het gebouw heeft Tempelhof Projekt plannen; de oude luchtverkeerstoren wordt verbouwd, een vliegtuighangar wordt verbouwd tot een oorlogsmuseum en onder het afdak worden regelmatig evenementen georganiseerd. Ten slotte wordt er al een tijd onderdak geboden aan vluchtelingen. Zij woonden eerst in de gebouwen van Tempelhof, maar nu wonen ze al een tijdje in containers naast het gebouw. Irina hoopt dat de vluchtelingen eind dit jaar een andere woning krijgen, waarop een groot deel van het veld terug ter beschikking is van het project.

Naast het prachtige luchthavengebouw van Tempelhof zijn er hieronder nog twee andere locaties in Berlijn waar je de toekomst kan voelen, die zeker de moeite waard zijn om te bezoeken.

Berlin Hauptbahnhof

©Elias Ysebaert

Het Berlijnse centraal station  of Hauptbahnhof is dé plek in de Duitse hoofdstad om je te verplaatsen met het openbaar vervoer, zowel in Berlijn als naar alle andere uithoeken van het land (en daarbuiten). Het station ligt in de Berlijnse regeringswijk en is een opvallend stukje moderne architectuur. Met maar liefst zestien sporen die elkaar langs boven en onder kruisen is dit het grootste kruisingsstation in Europa. Maak je geen zorgen als je niet van spoorwegen houdt, je kan er ook nog eens goed shoppen en er zijn genoeg restaurants om iets te eten.

Mercedes-Benz Arena

©Elias Ysebaert

De Mercedes-Benz Arena Berlin is een multifunctionele arena aan de East Side Gallery in Berlijn. De arena werd geopend op 10 september 2008 en bevindt zich naast het hoofdkantoor van modegigant Zalando. Tegenwoordig wordt de arena gezien als de thuishaven voor basketbalclub Alba Berlin en ijshockeyteam Eisbären Berlin. Tot 1 juli 2015 waren de naamrechten in het bezit van de mobiele telefoonprovider O², toen droeg de arena ook de naam O² World Berlin. Hierna ging Mercedez-Benz een samenwerking aan en werd de arena volledig getransformeerd tot de huidige Mercedez-Benz Arena Berlin met een bijhorend plein.

Tekst en reportage: Thomas Pierlé en Elias Ysebaert, foto’s: ©Elias Ysebaert