Je mannetje staan in de autocross, Laurien Geebelen (23) en Kirsten Moonen (22) kregen het al van jongs af aan ingelepeld. Laurien is al mekanieker, Kirsten droomt ervan om ooit zelf achter het stuur te zitten. Eén ding is zeker, allebei brengen ze nu al veel tijd door langs de zijlijn van het circuit.

‘Voor de échte rallycross moet je in Zweden of de andere Scandinavische landen zijn’, legt Laurien uit. ‘Daar leeft het nog meer.’ Rallycross als sport op zich is aan het uitsterven in België en omstreken. ‘In heel Nederland is er nog maar één circuit, in Valkenswaard. België telt nog maar twee circuits: in Maasmechelen en in Arendonk.’

Ladies Cup 

‘Voor mannen zijn er verschillende categorieën’, aldus Laurien. ‘De organisatie kijkt hiervoor naar de sterkte van de auto. Voor vrouwen is die indeling er niet. Als je een vrouw bent, dan rij je allemaal samen in de zogenaamde Ladies Cup.’ Hier kijkt de organisatie dus niet verder dan geslacht. Gelukkig kan en mag je als vrouw wel meerijden in een categorie van de mannen. ‘Dat hebben mannen absoluut niet graag! Ze vinden het niet kunnen dat een vrouw een man voorbijsteekt. Dat frustreert.’

‘Mannen hebben meer voeling met auto’s’

Kirsten vertelt dat er in de autosport sowieso minder vrouwen dan mannen meerijden. ‘Volgens mij hebben mannen ook meer voeling met auto’s. Het is een cliché, maar het klopt wel. Die voorkennis over welke onderdelen er precies in hun auto zitten komt er bij mannen toch gemakkelijker dan bij vrouwen.’

Safety first

‘Vrouwen hebben dan wel weer meer besef over de snelheid die bij de sport komt kijken. Ik denk dat vrouwen daarom meer schrik hebben achter het stuur, terwijl mannen zich daar sneller over zetten.’

‘En toch is de autosport geen gevaarlijke sport’, aldus Laurien. ‘Als er een ongeluk gebeurt, is er nooit iets aan de hand met de persoon omdat de coureurs in een harnas met een vijfpuntsgordel zitten. De zetel van de bestuurders buigt helemaal om ze heen. In het begin is dat een beetje wennen want zo kan je onmogelijk achter je kijken bij de start bijvoorbeeld. Er is ook een rolkooi in de auto geïnstalleerd, allemaal om de veiligheid te garanderen. De organisatie neemt ook alcoholtests af voordat de ritten starten.’

Wet van de weegschaal  

Alle circuits verliezen stilaan hun licenties omdat milieuvergunningen niet in orde raken of door het geklaag van buurtbewoners over geluidsoverlast. ‘Nochtans wordt dat allemaal nauwgezet bijgehouden’, zegt Kirsten. ‘De decibels mogen niet hoger liggen dan 95.’ Ook het vroegere rallycrosscircuit in Ingelmunster is gesloten. Enkel op het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen kan je nog meerijden voor internationale wedstrijden in België. Het Glossocircuit van Arendonk leent zich wel nog perfect voor regionale wedstrijden.

Een rallycrosscircuit is een permanent circuit, dat deels verhard en deels onverhard moet zijn. De deelnemers moeten een aantal rondes rijden, waarbij ze in een van de rondes ook een JokerLap moeten nemen. Dit is een verlengd stuk, vaak in een bocht. Deze JokerLap moet verplicht twee seconden langer duren dan een normale ronde.

Laurien vertelt dat de auto’s moeten voldoen aan verschillende regels zoals een minimumgewicht. ‘Maar het hele team maakt er toch een echte kunst van om de auto zo licht mogelijk te houden. Aan de binnenkant van de auto is er hierdoor niet al te veel te zien. Handvaten laten ze bijvoorbeeld graag weg, een stukje touw is voldoende ter vervanging. Het team wilt enkel het hoogstnoodzakelijke behouden.’

Autosleutels en barbecues

Kirsten haar grote droom is om ooit zelf achter het stuur te zitten in plaats van te staan juichen langs de zijlijn. ‘Ik heb het ook van geen vreemden. Onlangs ben ik erachter gekomen dat mijn opa vroeger de officiële tijden moest opnemen tijdens wedstrijden op het Duivelsbergcircuit. Toen indertijd ging dat nog met een ouderwetse chronometer. En ook mijn mama en mijn jongere broer hebben de microbe te pakken. Ze willen allebei graag een carrière achter het stuur, net zoals ik. Alleen is het er tot nu toe nog niet van gekomen.’

‘Ik heb wel al mogen meerijden in een auto. Tijdens opendeurdagen van circuits kan je als passagier een ronde meerijden. Op het circuit van Zolder heb ik al meegereden tijdens het driften. Dat is redelijk uitzonderlijk want in de rallycross rijdt er normaal geen copiloot mee naast de bestuurder.’

‘Met talent alleen kom je er niet’

‘Je mag al redelijk vroeg beginnen in de autosport’, vertelt Laurien. ‘Zodra je je voorlopig rijbewijs hebt kan je starten en mag je het circuit op voor wedstrijden. Iedereen dat hier rondloopt is daarom ook zo gevarieerd. Jong of oud, iedereen hoort erbij. En dat is net wat ik zo leuk vind aan autosport, de community waarin je terechtkomt. Al van jongs af aan ga ik mee naar wedstrijden, iedereen kent hier iedereen. Mijn beste herinneringen zijn van de barbecues ’s avonds of van alle kinderen die hier samen spelen op het terrein.’

Talent is niet genoeg 

‘De autosportwereld is wel een harde wereld’, zegt Kirsten. ‘Met talent alleen kom je er niet. Het is een dure hobby hè. Je hebt een groot budget nodig voor een goede auto en natuurlijk een goed team. Gelukkig bestaat er sponsoring maar als je niet in de wereld van de autosport zit, kan je dat ook vergeten.’

‘Zonder vrienden of kennissen in de autosport, kom je er gewoon niet in’, staat Laurien haar bij. ‘Als 9-jarige heb ik samen met mijn papa een eerste auto opgemaakt en vanaf toen is het beginnen kriebelen. Zelf rijden wil ik niet maar aan auto’s sleutelen doe ik enorm graag. Op dit moment ben ik de enige mekanieker van mijn lief. Hijzelf zit wel achter het stuur. Ik ben ook gewoon te zenuwachtig om zelf te kunnen rijden. Ik word al zot naast het circuit als mijn lief moet rijden. Neen neen, dat is niet voor mij bestemd.’

Tekst en foto’s: © Chloé Stouten