InterviewLokaalTekst

Yay or nay: een tripje met de FlixBus

'Onze FlixBus maakt busreizen weer hip en aantrekkelijk', zegt woordvoerster Rosa Donat. ©FlixBus

Ooit al gehoord van de FlixBus? Of sterker nog: ooit al eens gereisd met de FlixBus? De groene bussen zijn vooral trending bij ons, studenten, omwille van hun voordelige tarieven en chille extraatjes. Zo biedt de Europese busmaatschappij gratis wifi aan tijdens de rit, bijvoorbeeld. Niet elke passagier heeft echter een positief woordje te zeggen over de maatschappij. Wat zit hen precies dwars? De FlixBus: een verleidelijk initiatief in twijfel getrokken. 

Emme-Lotte werd gedwongen haar plaats af te staan. ‘Dat vond ik kut, ik zat immers goed daar, vooraan.’ ©Emme-Lotte Den Hollander

Nare ervaring
Een opgehemeld verhaaltje volgens Emme-Lotte Den Hollander (21). Een jaar geleden besloot ze spontaan om eens een tripje te maken naar Parijs. In haar omgeving hoorde ze over de FlixBus. ‘Goedkoop en snel’, vertelden ze haar. Nieuwsgierig als ze is, besloot ze zich eraan te wagen en reserveerde in haar eentje een zetel op zo’n opzichtig groene bus. Achteraf gezien heeft ze daar ontzettende spijt van gehad. ‘De hele nacht zaten de andere passagiers te bellen in verschillende talen. Er werd vaak gestopt, meer dan ik van te voren had verwacht. Ik voelde me niet op mijn gemak’, steekt Emme-Lotte van wal. Toen de FlixBus na enkele uren rijden ergens random halt hield, werd ze wakker door het luid gepraat van de buschauffeur. Er stapte een man in die, zover zij kon verstaan, de staanplaatsen van de bussen regelde in Parijs. Hij nam voor haar op de klapstoel plaats en bleef de hele nacht praten. ‘Een beetje irritant, maar ik probeerde verder te slapen. Amper een uurtje later maakte die man me wakker om ons zomaar te laten veranderen van plaats. Dat vond ik kut, ik zat immers goed daar, vooraan.’ Emme-Lotte begreep niet waarom hij haar beval om naar andere plek te gaan. Tot ze zag dat hij zelf gewoon languit op die stoel wilde dutten.

Wanneer de bus aankwam in Parijs, verliep ook daar niet alles zoals ze verwachtte. ‘Bij het uitladen van de bus was het een geduw en getrek om aan mijn valies te geraken. Dat moesten we overigens allemaal zelf doen, we kregen daarbij geen hulp van de buschauffeur. Verder had ik geen flauw idee van waar we ons op dat moment in Parijs precies bevonden. Die rit met de FlixBus, echt een nare ervaring!’

‘De bussen zijn altijd proper en rustig’, getuigt Amber ©Amber Mertens

Onbehulpzame chauffeur
Niet alleen Emme-Lotte zat met de handen in het haar tijdens haar trip, ook in Amber Mertens’ ervaring (18) komt die onbehulpzame chauffeur naar voren. Zo zat er op haar bus een dame die haar valies niet uit de laadruimte kon tillen. Daarom vroeg ze de chauffeur om hulp. Hij keek haar spottend aan, lachte eens en liep vervolgens naar een andere buschauffeur toe om een praatje te maken. ‘Uiteindelijk heb ik dan maar aan de vrouw gevraagd of ik toevallig kon helpen’, vertelt de 18-jarige Amber. ‘Verder mag ik over mijn reisjes naar Amsterdam en Rotterdam niet klagen. De bussen zijn altijd proper en rustig, waardoor ik telkens makkelijk kan slapen en er is de mogelijkheid om GSM’s en andere elektronica op te laden.’

Of Rosa Donat, woordvoerster van FlixBus, überhaupt iets afweet van die luie buschauffeur? Niet echt. Wel vindt ze het interessant om zulke feedback te krijgen. De reizigers kunnen namelijk  24/7  terecht bij de klantenservice van FlixBus. ‘Onze bussen rijden ’s nachts, vandaar’, verklaart Rosa. ‘Het zit wel zo dat we altijd afhankelijk zijn van het verkeer. Als er een ongeluk is gebeurd of er zijn lange files, kunnen de bussen wat vertraging oplopen. En dat vergeten klanten weleens. Dan steken ze de schuld op ons, terwijl wij op dat moment ook machteloos zijn.’ Op zulke momenten doet FlixBus doet er alles aan om hun reizigers  up-to-date te houden. Naast die klantenservice, beschikt FlixBus ook over een eigen app. Via die app kunnen de reizigers alle wijzigingen op de voet volgen. ‘Voor als de bus, bijvoorbeeld, een andere kleur heeft of vertraging oploopt. Op dat vlak willen we blijven uitbreiden en verbeteren. Klantvriendelijk zijn is ontzettend belangrijk.’

Sofie boekte in november een tripje naar het mooie Amsterdam. ©Sofie De Mulder

Chill en cheap
Sofie De Mulder (22) kijkt, in tegenstelling tot Emme-Lotte en Amber, met een glimlach terug op haar FlixBus-avontuur. Om het in haar eigen woorden te zeggen: ‘chill en goedkoop’. Vrijdagavond moest ze samen met haar reismaatje klaarstaan op het vertrekpunt in Antwerpen. Daar hebben ze uiteindelijk zo’n tweeënhalf uur staan wachten. Geen groene bus te zien. Ondanks dat steekt Sofie de schuld van dit incident niet op de busmaatschappij. ‘Het verkeer zat op dat moment niet mee en de bus stond in de file. Daar kan de FlixBus toch niets aan doen?’

Met de komst van de FlixBus is het imago van busreizen sterk veranderd in Europa. ‘Onze FlixBus maakt busreizen weer hip en aantrekkelijk’, voegt Rosa nog toe. ‘Dat we vooral jongeren aantrekken, komt inderdaad door onze goedkope tickets. Daar willen we aan blijven werken.’

Zelf een ticketje kopen, is uiteraard de manier om te achterhalen of reizen met de FlixBus iets voor jou is. Misschien een idee voor dat eerste weekendje weg in 2019?

Tekst: Laura Heremans, foto: ©FlixBus