NieuwsTekst

Zelfrijdende auto krijgt kuren

‘Er is nood aan een debat over autonome wagens op de openbare weg’

In Arizona kwam een 49-jarige vrouw om het leven na een aanrijding door een Uber-wagen. (foto: Dllu - Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0))

WETENSCHAP – Autofabrikant Tesla maakte gisteren bekend dat het 123.000 auto’s van zijn S-model terugroept. De reden is een fout in de aandrijving van het stuur van de wagen. Twee weken geleden was er al het dodelijke ongeval met een autonome Uber-auto in de VS. ‘We zitten op een kantelpunt in de ontwikkeling van de technologie van autonome wagens, waar het testen van de voertuigen niet meer in laboratoria kan gebeuren’, zegt Chris Tampère, hoofddocent bij de faculteit Ingenieurswetenschappen van de KU Leuven.

Tesla roept meer dan 100.000 wagens van het S-model terug, door fouten in het elektrisch aangedreven stuursysteem. Het betreft enkele bouten die sneller dan normaal slijten, vooral in koude klimaten waar in de winter strooizout wordt gebruikt. Het nieuws komt er nadat twee weken geleden in de Verenigde Staten een dodelijk ongeval gebeurde met een zelfrijdende wagen van het controversiële taxibedrijf Uber. Elaine Herzberg, een 49-jarige vrouw, kwam om het leven nadat ze als voetganger was aangereden. Het gebruik op de openbare weg zat nog in een testfase, die ondertussen is opgeschort.

https://twitter.com/Jane__Webster/status/979748852495364097

Chris Tampère is hoofddocent aan de faculteit Ingenieurswetenschappen van de KU Leuven. Hij vindt dat we als samenleving dringend een debat moeten voeren over het testen van autonome wagens op de openbare weg. ‘We zitten op een kantelpunt in de ontwikkeling van die technologie, waarbij we enkel nog verdere stappen kunnen zetten door de voertuigen te testen buiten onze laboratoria. Als maatschappij moeten we ons dus de moeilijke ethische vraag stellen of we technologie willen testen waarbij mensen gevaar lopen die nooit hun toestemming hebben gegeven om deel uit te maken van die test.’

‘Je kan van alles uitproberen op een testparcours of levensechte verkeerssituaties imiteren’, legt Tampère uit. ‘Er blijven echter dingen die je alleen in de praktijk kan testen, wat ook op dit moment gebeurt. Maar dat doen ze met technologie waarvan je je kan afvragen of het wel al volledig verantwoord is.’ Hij wijdt de problemen aan de concurrentiestrijd tussen autofabrikanten van zelfrijdende wagens, die hen ertoe aanzet om hun technologie veiliger voor te stellen dan ze al is. ‘Ik hoop dat er ook in België nu eindelijk iets in beweging schiet, want onze wetgeving is helemaal niet klaar voor deze revolutie’, besluit hij.

Tekst: Michiel Suls